Els ninots enfilats a la tanca de la mascletà que representen persones migrants se salven del foc

L'artista urbà Escif ho havia sol·licitat per escrit a l’Ajuntament de València, que n'ha autoritzat la retirada

Un dels ninots de la falla municipal de València 2024
Els quatre ninots que representen migrants saltant una tanca, part de la falla municipal de València 2024 / Anna Verge

L'Ajuntament de València ha autoritzat que l'artista urbà Escif retire els quatre ninots de la falla municipal que, enfilats a la tanca de la mascletà, en plena plaça del consistori, simbolitzaven el drama de la immigració. D’aquesta manera, s'han salvat del foc de la Cremà d'aquest dimarts a la nit.

Fonts municipals han confirmat que Escif ho havia sol·licitat per escrit davant el consistori i així se li ha concedit. Per la qual cosa, després de la retirada aquesta vesprada, l'artista es quedarà finalment amb eixe grup de ninots.

El dissenyador de la falla municipal de València va haver d'emetre un comunicat diumenge passat per a defensar l'escena de quatre migrants situats sobre la tanca de la mascletà per la crítica del col·lectiu Resistència Migrant Dissident. Assegurava que ho veia com una oportunitat per a obrir un diàleg sobre l'ús de l'espai públic com a lloc crític i de reflexió.

L'artista urbà valencià responia així a les crítiques d'aquest col·lectiu, que havia entés l'escena com una "espectacularització del racisme institucional", demanava disculpes als afectats i assegurava que sempre ha intentat secundar i reconéixer la lluita de col·lectius polítics actius per a avançar "en un camí comú d'empatia i solidaritat". Segons explicava, el protagonisme de l'escena no el tenien les figures dels migrants, sinó la tanca i el que succeeix després d'aquesta, imatge que convida a entendre que aquestes persones arrisquen la vida fugint d'una tragèdia de la qual, directament o indirectament, "som tots responsables".

L'escena mostra quatre subsaharians saltant una tanca, que podria ser la de Melilla, reproduint una imatge simbòlica que es completava a la plaça cada dia a les 14:00 hores quan, darrere de la tanca, tenia lloc la mascletà en la qual el fum, la pólvora i el so "ens porten al que podria entendre's com un escenari de guerra", segons explicava. La seua intenció amb aquesta escena era "justament assenyalar el racisme estructural d'una societat i un país que criminalitza l'arribada de migrants sense qüestionar-se els motius que els porten a prendre la dramàtica decisió d'abandonar el seu lloc d'origen", segons l'artista.

Escif aplaudia la crítica i la reflexió al voltant de la falla presentada enguany, que porta per títol "Dos coloms, una branca", feta per l'artista faller Pere Baena com una crida a la pau.

També et pot interessar

stats