Escif es disculpa davant de “la comunitat afectada” per un dels ninots de la falla municipal

Es tracta de quatre xics negres botant la tanca de la plaça de l’Ajuntament, que Uhuru València titla d’“acció insensata, insensible i ridícula”

Un dels ninots de la falla municipal de València 2024
Un dels ninots de la falla municipal de València 2024 / Anna Verge

L’artista responsable de la falla municipal de València 2024, Escif, ha emés un comunicat demanant “una disculpa ferma” a les persones migrants que s’hagen pogut sentir ofeses pel ninot que representa quatre homes negres botant la tanca que rodeja la plaça de l’Ajuntament per a les mascletaes. 

En una publicació en el seu compte d’Instagram, l’artista faller ha dit que subscriu “fermament” la premissa que cap ésser humà és il·legal. També afirma que espera que “l’incident” amb aquest ninot puga ajudar a mantindre obert el debat “sobre la nostra participació i responsabilitat quant a polítiques que agredeixen contra la integritat i els drets de qualsevol persona”.

El comunicat d’Escif és una resposta a la publicació en la mateixa xarxa social del Col·lectiu de Gent Negra, Afrodescendent i Africana a València Uhuru en què aquest diumenge manifestava que el ninot en qüestió és una “acció insensata, insensible i ridícula que no només busca infravalorar el que suposa un trajecte migratori tan perillós com el mostrat, sinó que està ple d'estereotips, prejudicis i fetitxisme”.

Des del col·lectiu deien també que estan “fartes” que “s’espectacularitze” amb els seus cossos i es tapen o maquillen qüestions com el racisme i l'externalització de fronteres que crea l'Europa Fortalesa.

Això no és “divertit” ni serveix per a conscienciar res, afirmen, sinó que és “resultat de la necropolítica” i per això exigeixen que el ninot es retire “al més prompte possible”.

Davant de la crítica, Escif ha publicat un “comunicat de reflexió i autocrítica que permeta afegir una altra capa de context en el projecte presentat”. Recorda que tradicionalment les Falles han sigut un espai de crítica social “compromesa amb la realitat de cada moment”, però que en els últims anys “la ironia, la sàtira i la crítica estan passant a un segon pla, davant de l'arribada d'espectaculars figures, equilibris impossibles i colors infinits”. 

L’artista també recorda que la seua proposta per a la falla municipal va ser triada per un jurat independent “no vinculat directament amb cap partit polític” i que la seua aposta era “demostrar que és possible fer una falla bella i monumental, sense abandonar la sàtira i crítica social que sempre ha caracteritzat aquesta cultura”.

Com a resposta al comunicat d’Escif, des d’Uhuru València han publicat un altre comunicat juntament amb el col·lectiu d’artistes Casa Massape i Resistència Migrant Dissident, afirmant que no deixaran que parlen per la comunitat negra, africana i afrodescendent.

Amb el comunicat volen mostrar la seua “màxima indignació” amb la falla de l’Ajuntament de València i afirmen que, com a persones negres africanes i afrodescendents, estan molt cansades de veure la seua imatge exposada de forma “esbiaixada, incompleta, i ridiculitzada” en xarxes i mitjans de comunicació.

Consideren que les Falles, com a festa valenciana, i patrimoni immaterial de la humanitat, “tenen la responsabilitat” de mostrar “de forma digna i honesta les realitats de les persones i múltiples corporalitats que habiten en aquest territori”. Recorden que després de la declaració de les Falles com a patrimoni immaterial de la humanitat es va afirmar que són unes festes que “contribueixen a la vertebració dels barris i la integració dels nouvinguts ajudant així a la cohesió social de la societat valenciana”.

Per tot això, i més, demanen “coherència” a les institucions, les organitzacions culturals, el poble valencià i la societat en general, però especialment “als artistes i companyia” amb els valors polítics que exalten les falles. Perquè enguany han decidit “armar una falla en què es veuen quatre cossos de joves negres botant una tanca”.

Afirmen també que les tanques representen una cosa molt violenta i retratar-les d’aquesta forma “tan supèrflua” comporta banalitzar el patiment de molta gent, al mateix temps que afirmen que “absolutament a ningú” se li ocorreria representar gent blanca passant una guerra perquè a la gent blanca “socialment se la dota de privacitat i dignitat”. En aquest sentit, denuncien que els cossos negres no tenen una humanitat suficientment vàlida per a tindre “el privilegi de la dignitat més bàsica”. 

Pel que fa al comunicat de l’artista, consideren que és “insuficient i publicat per pur compromís, únicament per a llavar la seua imatge i quedar bé”. I es pregunten per què no va pensar a contactar persones de col·lectius que travessen aquestes realitats en primera persona per a buscar punts de vista i segones opinions. “Si els col·lectius a què en principi estan intentant defendre se senten ofesos i dolguts el primer és qüestionar-se per què”, afirmen i critiquen que els artistes s’han “justificat sense assumir responsabilitats”.

Així mateix, diuen no entendre com es pot fer crítica social de problemàtiques i realitats que no es coneixen ni s’entenen d’arrel; i recorden que, “com sempre” açò s’haguera pogut evitar si els hagueren consultat abans. 

També et pot interessar

stats