Així és el ninot de Puigdemont, Sánchez i l'amnistia que ja genera expectació en l'exposició de València

La figura de Pere Cabanes - Comte de Lumiares, que ha fet l'artista Toni Fornés, s'ha tornat mediàtica perquè representa una escena sexual dels dos polítics sota la mirada curiosa d'Abascal i Feijóo

Ninot de la falla Pedro Cabanes - Conde Lumiares que ha aportat a l'exposició
Ninot de la falla Pere Cabanes - Comte de Lumiares que ha aportat a l'exposició / Toni Fornés

Poques hores abans que s’inaugure l’Exposició del Ninot de València, la sàtira política ja s’albira. Com era previsible en un any marcat pels canvis polítics i les negociacions posteriors, hi ha un ninot que, fins i tot abans d’obrir les portes l’exposició, està arrancant somriures i acaparant minuts en les televisions nacionals. Es tracta de la figura que ha creat l’artista Toni Fornés per a la falla Pere Cabanes - Comte de Lumiares, on satiritza la relació del president del govern espanyol amb Carles Puigdemont, l’expresident català de Junts, que s’ha convertit en una figura clau en la negociació de la llei d’amnistia.

L’escena que ha aportat aquesta comissió presenta Carles Puigdemont fa una penetració anal a Sánchez davall d'una bandera estelada, que fa de llençol. El president del govern, amb la rosa tatuada al braç, presenta un gran somriure i mostra el dit índex als visitants, mentre que l’expresident català, amb el ruc al bíceps i les seues característiques ulleres negres, no pot ocultar l’expressió de plaer.  

Aquesta irònica escena de plaer també compta amb els líders de l’oposició: d’una banda, Santiago Abascal (Vox), representat per un gos de presa, i Alberto Núñez Feijóo (PP), convertit en una gavina, tracten d’estirar la bandera estelada per a veure que fan Sánchez i Puigdemont al llit.

Abascal, a l'esquerra, i Feijóo també estan representants en l'escena de l'artista Toni Fornés
Abascal, a l'esquerra, i Feijóo també estan representants en l'escena de l'artista Toni Fornés / Toni Fornés

Completen l’escena d'aquesta falla de Torrefiel una sèrie de preservatius usats a terra, que representen la resta de formacions que van afavorir la investidura de Sánchez: des de Sumar fins al PNB, ERC o Bildu estan sobre una bandera espanyola.

Preservatius que completen l'escena que ha aportat Fornés a l'Exposició del Ninot de València
Preservatius que completen l'escena que ha aportat Fornés a l'Exposició del Ninot de València / Toni Fornés

La “pura casualitat”, com reconeix ell mateix a À Punt, ha fet que l’artista portara el ninot fins a la Ciutat de les Arts la vespra de votar-se al Congrés la llei d’amnistia, fet que n'ha amplificat la notorietat. “Intuïa que el ninot cridaria l’atenció, però no tant”, admet l’artista poques hores abans que s’òbriga l’Exposició del Ninot.

Amb l’escena, Toni Fornés pretén recuperar “la sàtira que en molts casos han perdut les falles, sobretot els ninots que es porten a l’exposició”. Al seu parer, l’essència de la crítica fallera s’està perdent, creu que els monuments aposten per escenes costumistes, pròximes al realisme, repletes de detalls, en detriment de l’esperit crític originari que tenien els ninots.

No debades, el monument gran que enguany plantarà per a la comissió de Torrefiel du per lema “Ninots foten a tots”. Aquesta falla, amb la qual Fornés torna a plantar després del parèntesi en les falles que mantenia des del 2019, serà “potent” pel que fa a la crítica social. La comissió, que és la falla a la qual pertany l’artista des de la infància, assegura estar encantada amb aquest esperit crític tamisat per la ironia amb què Fornés impregna els ninots. L’artista reconeix que té llibertat absoluta per a crear les escenes i no posen límits a la seua ironia.  

Polèmiques monges censurades el 2006

No és la primera vegada que els ninots de Toni Fornés es fan mediàtics. Del seu taller ja van eixir el 2006 les tres monges que, sorpreses, estaven al voltant d’un consolador. Un ninot que, més enllà de l’atenció, també va ser motiu de censura. Les tres religioses arribaven a l’exposició en ple debat pels límits de la llibertat d’expressió derivat de la censura que van patir les caricatures de Mahoma a França.

Escena que Fornés va aportar a l'Exposició de 2006 i que va ser censurada amb la intenció d'eliminar el joguet sexual inclòs inicialment
Escena que Fornés va aportar a l'Exposició de 2006 i que va ser censurada amb la intenció d'eliminar el joguet sexual inclòs inicialment / Arxiu RTVV

L’aleshores responsable de la Junta Central Fallera en l’exposició va demanar a Fornés que canviara el joguet sexual per un altre element. “El que vaig fer va ser posar un ciri i arrodonir-li la punta, amb la qual cosa encara cridava més l’atenció”, recordava Fornés.

Per a Fornés, que els ninots facen parlar ha de ser un motiu de satisfacció per als artistes, especialment si és per manifestar una crítica mordaç. De fet, assegura que els mateixos polítics encaixen bé la representació. Una afirmació que pronuncia després que l’expresident Mariano Rajoy, l’exalcaldessa Rita Barberá o l’exvicepresidenta María Teresa Fernández de la Vega hagen vist de prop els seus ninots i, fins i tot, hagen posat. 

També et pot interessar

stats