Disney està d'aniversari: cent anys de l’empresa cultural més influent al món

El 16 d'octubre de 1923 Walt Disney i el seu germà Roy O. Disney van fundar The Disney Brothers

Segell de les pel·lícules de Disney
Segell de les pel·lícules de Disney / Disney

D'un xicotet estudi familiar d'animació per a xiquets a un multimilionari conglomerat mediàtic internacional. Disney compleix aquest dilluns cent anys repartint màgia tant a xiquets com a adults, i consolidada, segons els experts, com l'“empresa de creacions culturals més influent del món”. La seua història es remunta al 16 d'octubre de 1923, quan Walt Disney i el seu germà Roy O. Disney funden The Disney Brothers per a continuar produint la sèrie animada Alice Comedies.

Però no va ser fins al 1928 quan els germans Disney van apostar per un personatge amb forma de ratolí que canviaria el destí de les seues vides i es colaria de ple en la infància de diverses generacions. Primer va ser batejat com Mortimer, i més tard com el conegut Mickey Mouse, que protagonitzaria la cinta Steambot Willie (1928), la primera caricatura sonora postproduïda.

El reconeixement del públic al ratolí va fer que Walt Disney (Chicago, 1901) estrenara en 1937 La Blancaneu i els Set Nans —el primer film animat del seu repertori—, que els va permetre ingressar 1,5 milions de dòlars, deu vegades el que hi havien invertit. Va ser tal el seu impacte en la caixa de l'estudi que els ingressos es van destinar a la construcció del seu nou campament base a la ciutat de Burbank (Califòrnia), on es van mudar el 1940 per a avançar en altres títols que tampoc van passar desapercebuts: Pinotxo (1940), Dumbo (1941) i Bambi (1942).

Segona Guerra Mundial i la influència social de Disney

No obstant això, els efectes col·laterals de la Segona Guerra Mundial van fer que l'empresa trontollara amb diversos llançaments cancel·lats i fins i tot una vaga sindical de 300 dels 800 animadors amb els quals Disney comptava en 1941. Llavors, van aprofitar per a instrumentalitzar l'animació per a la causa bèl·lica. La Marina dels EUA li va demanar a Walt que creara pel·lícules propagandístiques, com Victory Through Air Power, a canvi d'un contracte que es va tancar per 90.000 dòlars i va evidenciar el seu poder per a modelar ments.

El final de la contesa el 1945 va comportar noves cintes com L’illa del tresor (1950) o La Ventafocs (1950).

Obrin el primer parc temàtic a la dècada dels cinquanta

El 17 de juliol de 1955 l’empresa va obrir les portes del seu primer parc temàtic Disneyland, situat a Anaheim (Califòrnia). Llavors, l'estudi dels germans Disney començava cada vegada més a semblar-se a un conglomerat de mitjans amb diferents perspectives empresarials que abastaven el cinema, la televisió i els llocs recreatius.

No obstant això, un càncer de pulmó va posar fi el 1966 a la vida de Walt, de seixanta-cinc anys. També va faltar el seu germà Roy tan sols un lustre després a causa d'una hemorràgia cerebral. L'empresa va passar a estar encapçalada per diferents personalitats que havien ocupat càrrecs d'alta responsabilitat durant l'administració dels germans Disney i van aconseguir fer que la popularment coneguda com a “Casa del Ratolí” preservara els seus valors i continuara creixent.

L'inici de la saga Star Wars (1977), el llançament de La sireneta (1989), la distribució de les seues cintes en VHS o l'obertura de Disneyland París el 1992 van ser algunes de les fites de la companyia en les dècades posteriors. 

La multinacional creix: controlen 20th Century Fox, Lucasfilm i Marvel

El magnat novaiorqués Bob Iger s'ha mantingut en diferents etapes al capdavant de la companyia des del 2005, inclòs actualment com a conseller delegat. Amb la seua gestió, la firma s'ha consolidat com un imperi de mitjans del qual han eixit en els últims anys sagues com Pirates del Carib, Toy Story o Avatar i pel·lícules taquilleres com Frozen (2013) o Wall-E (2008), guanyadora de l'Oscar a millor film animat.

El 2019 va començar a controlar els actius de 20th Century Fox per 71.300 milions de dòlars, l'adquisició més gran en la història de Disney, i va obrir el seu servei de streaming, anomenat Disney+, aquell mateix any.

No obstant això, cent anys després, amb presència a tot el món, lucratius productes de marxandatge, una plantilla d'aproximadament 220.000 empleats, ingressos anuals de més de 82.000 milions de dòlars, la incorporació de productores com Lucasfilm o el segell audiovisual de Marvel, les seues històries “atemporals” són les que continuen sent la marca diferenciadora de Disney.

També et pot interessar

stats