La desaparició de les llengües minoritàries puja a l’escenari del Teatre El Musical de València

La dramaturga Guadalupe Sáez, descendent de parlants de l’extremeny, explora la derrota política que suposa perdre una llengua amb ‘La lengua incompleta’

‘La lengua incompleta’ arriba al TEM del Cabanyal del 3 al 5 de març
‘La lengua incompleta’ arriba al TEM del Cabanyal del 3 al 5 de març / TEM

La mare de la dramaturga Guadalupe Sáez, com l'àvia i la besàvia, va nàixer a Extremadura i va créixer parlant extremeny, una varietat lingüística de l'asturlleonés amb què, de xicoteta, li contava contes mentre ella intenta “recordar paraules misterioses, parar atenció, llegir el llavis i tractar de reproduir”. 

Sáez, nascuda a Alacant, porta ara als escenaris del Teatre El Musical de València La lengua incompleta, una peça teatral que recorre aquests records, però sobretot, la “derrota” que va suposar que sa mare deixara de parlar-la i l’oblit de les paraules i dels espais d’intimitat compartits.

Dirigida per Kika Garcelán, en aquesta coproducció del TEM amb La família política, la companyia indaga on queden les paraules quan la llengua de la intimitat es converteix en llengua de vergonya. “Una llengua desapareguda és, en realitat, una derrota política”, alerta la dramaturga, que va iniciar l'escriptura d'aquesta peça durant el confinament.

El resultat de la reflexió és una proposta íntima, interpretada per Mertxe Aguilar i Isabel Requena, on els objectes, les ombres i la recreació de sons en directe de la mà de Pau Gregori i Jorge Valle, cobraran vida per a parlar dels límits del llenguatge i de les relacions maternals. La lengua incompleta puja a l’escena del TEM els pròxims dies 3, 4 i 5 de març. 

També et pot interessar

stats