De la crítica al règim franquista al ‘preciosisme’: així han evolucionat els ninots indultats de les Falles
En els anys 40 i 50 demostraven la capacitat que tenien els artistes d’arriscar-se i d'esquivar la censura
La sàtira fallera servia per a fer crítica política en ple franquisme. El Museu Faller de València exhibeix ninots dels anys quaranta i cinquanta, amb imatges dures, que fins i tot s'atrevien a denunciar la misèria del règim. Un equip d’À Punt Notícies ha fet un recorregut pels ninots salvats del foc, i es pot apreciar que en les últimes dècades triomfen el preciosisme i els missatges amables.
Entre els ninots indultats durant la dictadura es poden veure imatges com La Cibeles, que xupla suc de taronja amb un tubet, per a representar com el centralisme madrileny xupla l’energia econòmica als valencians. Un exercici de valentia, que demostra la capacitat que tenien els artistes d’arriscar-se i d'esquivar la censura que fins i tot comptava amb la complicitat del públic.
Eren un reflex de la realitat social d’una època, però a partir de la dècada dels noranta la tendència va canviar a ninots més atemporals, més acrítics, que no es poden lligar amb la realitat del moment. I abunden els que són considerats preciosistes. Hi predominen persones majors que ensenyen als nets algun tipus de coneixement i com a complement sol haver-hi animalets al voltant.
Aquesta fórmula és la que ha triomfat en les votacions de l’Exposició del Ninot dels últims anys. Al Museu Faller, que arreplega tots els ninots indultats, es plantegen fins i tot que no s’exposen tots i fer només una selecció d’estils, artistes i models per a no repetir i poder captar així l’evolució de les tendències.