Les arts escèniques reclamen la dignificació de la professió en el Dia del Teatre

El sector demana el reconeixement d'una indústria que genera molts llocs de treball i que viu una situació crítica arran de la pandèmia i la pèrdua d'espectadors

Els reptes del teatre després de la pandèmia

El sector del teatre i la resta de les arts escèniques s'han vist especialment afectats per les restriccions provocades per la pandèmia. Les limitacions d'aforament a les sales o les cancel·lacions de funcions al llarg de l'any 2020, van trencar el tímid creixement del nombre d'espectadors i la recaptació que s'havia registrat en els últims anys, tant en l'àmbit estatal com autonòmic.

A la Comunitat Valenciana, el nombre d'espectadors el 2020 va caure en més d'un milió respecte a l'any anterior i això es tradueix en un descens dels ingressos de més del 78%, segons dades de l'últim anuari de les Arts Escèniques Musicals i Audiovisuals que publica la Societat General d'Autors.

L'assemblea anual de l'Associació Valenciana d'Empreses de Teatre i Circ (Avetid), formada per més de 40 companyies i 17 espais escènics, ha analitzat els principals reptes de futur del sector derivats de la situació actual, a conseqüència de la caiguda d'espectadors a causa de les restriccions, i agreujada per la reforma laboral.

Per a Toni Benavent, vicepresident d'Avetid, el sector aspira a guanyar qualitat en les condicions laborals i a dignificar el treball dels que s'hi dediquen. "No hem aconseguit encara el que considerem necessari per a assolir la dignificació del treball", assegura. Joan Carles Garés, administrador d'Arden Producciones i gerent de la Sala Russafa de València, apunta que "encara falta que la societat valore com cal la cultura escènica, tal com passsa en altres països".

En aquest sentit, el sector ha rebut amb il·lusió la nova regulació de l'Estatut de l'Artista, aprovat pel govern central en un reial decret llei aquest dimarts dia 22 de març. La nova norma contempla un nou contracte laboral artístic, sensible a la temporalitat i altres particularitats que afecten els treballadors i treballadores del sector. També amplia la definició d'espectacle públic, que ja no implicarà únicament actuar sobre un escenari.

Avetid ha valorat les noves ajudes que projecta convocar l'Institut Valencià de Cultura per a les arts escèniques. Al respecte, Garés apunta que el diàleg amb les administracions és fluid i afegeix que la impossibilitat de l'autofinançament del sector obliga la indústria a dependre d'aquestes ajudes, encara més necessàries en no haver-hi esponsorització o mecenatge per via privada.

En el Pla d'Activitats de 2022, el sector pretén impulsar la professionalització i la dignificació del sector escènic valencià, així com millorar la projecció dels productes teatrals en els mercats autonòmics i internacionals.

També et pot interessar

stats