Les etiquetes de la campanya, a anàlisi
Estudiants de la Universitat Miguel Hernández d’Elx donen les claus sobre les etiquetes més emprades pels partits en campanya electoral.
La campanya electoral també es juga en les xarxes socials, que s'han consolidat com a plataformes que ofereixen un espai obert i pròxim a la ciutadania. Una de les ferramentes d’aquests canals són les etiquetes. Tres alumnes de l’últim curs de Periodisme de la Universitat Miguel Hernández d’Elx han analitzat en la secció de xarxes de Les notícies del matí les principals que s’han emprat, així com les paraules clau de la campanya.
Els lemes, els protagonistes
Segons comenta l’estudiant Claudia Saumell, les principals etiquetes utilitzades pels partits polítics en xarxes socials tenen a veure amb els lemes de campanya. Així, assenyala que els que menys les han utilitzades són Podem, Vox i PP. Al capdavant, el PSOE, amb els lemes “L’Espanya que vols” i “Vota PSOE”, seguit d’Esquerra Republicana amb “Va de llibertat”. Un dels desavantatge de recórrer molt als lemes és que, segons apunten els alumnes, poden resultar reiteratius.
Les fórmules de l’èxit d’un ‘hashtag’ polític
Una de les conclusions de l’anàlisi d’aquest equip és que els partits usen les etiquetes però no tenen moltes reaccions de l’audiència. Com apunta Enrique Más, quan hi ha més reaccions és en temes que interessen també a altres formacions polítiques. Posa com a exemples la campanya de les Noves Generacions el PP sobre Falcon Viajes o la de Compromís amb les etiquetes “El tracte just” o “el govern del Botànic”.
Les paraules clau triomfadores de la campanya
Els termes més repetits en aquesta campanya electoral en les etiquetes de les campanyes dels partits polítics en xarxes són, segons apunta l’alumna Irene Corredor, #28A, per ser l’etiqueta oficial de les eleccions generals; i també la paraula Espanya. Així, assenyala que apareix en les etiquetes del PSOE, amb “L’Espanya que vols”; en Vox “Per Espanya” o “L’Espanya viva; i en Ciutadans “Endavant, Ciutadans. Endavant Espanya”.