Organitzacions feministes denuncien la descoordinació en l'atenció a les dones víctimes de violència masclista
Un informe de la Plataforma Cedaw Ombra PV analitza els serveis d’assistència i les mesures urgents adoptades durant l’estat d’alarma.
La situació de les dones que pateixen violència masclista s’ha agreujat amb el confinament que va acompanyar el decret d’estat d’alarma. Però, a més, ha faltat coordinació entre les diferents administracions, especialment les comunitats autònomes i els ajuntaments, a l’hora d’atendre i acompanyar aquestes dones, deixant especialment desemparades les que resideixen en l’àmbit rural i les dones migrants en situació irregular.
És una de les conclusions que aporta l’informe elaborat per la Plataforma Cedaw Ombra PV sobre la situació de les dones víctimes de violències durant l’estat d’alarma, on s’ha analitzat el funcionament dels serveis d’atenció a aquest col·lectiu durant el confinament, així com la repercussió de les diferents normes dictades pel govern central i les mesures urgents adoptades en matèria de protecció i assistència.
En aquest sentit, el document denuncia que molts ajuntaments, en els moments més durs de la crisi, van transferir personal de les unitats d’igualtat a reforçar els serveis socials bàsics. O com la bretxa digital i el fet que moltes sol·licituds d'ajudes només poden tramitar-se en línia, s’ha convertit en un dels grans obstacles per a moltes dones a l’hora d’exercir els seus drets, en deixar sense opcions totes aquelles sense mitjans tecnològics o accés a internet.
Des de la plataforma demanen que es garantisca l’atenció presencial i de proximitat a dones en situació de risc, així com l’activació d’una finestreta única per a accedir als diferents recursos i ajudes.
Menys denúncies, moltes més consultes al 016
L’estat d’alarma va confinar moltes dones amb els seus maltractadors i això explica que les denúncies es reduïren entre els mesos de març i maig. No obstant, fins al 15 d’abril es van registrar a Espanya 7.895 consultes en el 016, que suposa 1.854 telefonades més que l’any anterior i un increment d’un 287% el mes d’abril.
A la Comunitat Valenciana, la Xarxa de Centres Dona 24 hores va rebre 145 telefonades diàries durant el confinament i va atendre 3.511 dones, 795 de les quals acudiren a aquest servei per primera vegada.
Dones amb extrema vulnerabilitat
L’informe de la Plataforma posa l’accent en l’extrema vulnerabilitat de les dones refugiades, migrants, amb diversitat funcional i les que exerceixen la prostitució, que el confinament ha castigat amb un major aïllament i marginació, i sense cap possibilitat d'accedir a serveis d’atenció o canals de denúncia. Reclama la implementació de polítiques de cures que incloguen totes les persones treballadores de la llar sense importar el seu estatus migratori, així com prioritzar les famílies monoparentals femenines com a beneficiàries de l'accés al teletreball, per a facilitar la conciliació.
També insta a abordar amb urgència l’abolició de la prostitució i denuncia la situació dels menors durant la crisi de la Covid-19, amb 3.803 telefonades al telèfon d’ajuda a la infància, la meitat de les quals, demanant ajuda per casos de violència.
Entre els punts positius que inclou l’informe, destaca una major sensibilització entre el personal sanitari a l’hora de realitzar informes de lesions evidents per violència masclista.
La Plataforma Cedaw Ombra PV és una de les moltes entitats feministes i organitzacions socials -prop de 300- que participen en la redacció d’un informe de seguiment i vigilància de les polítiques i iniciatives per a abordar totes les formes de violència contra les dones. Aquest informe, alternatiu a l’oficial, que elabora el govern, té com a destinació el Comité per a l’Eliminació de totes les Discriminacions contra les Dones (Cedaw) de l’ONU, que cada quatre anys “audita” els estats-part que han ratificat la Convenció sobre l’eliminació de totes les formes de discriminació contra les dones i en revisa el compliment. Espanya va ratificar la Convenció el 1983.