La caiguda de passatgers mata l'activitat comercial al voltant dels aeroports valencians

La xifra de passatgers ha caigut un 68,3% a l’Aeroport de València i un 73,6% al d'Alacant-Elx respecte de l'octubre passat.

La terminal de passatgers de l’Aeroport de València deserta, aquest dilluns

Si una imatge val més que mil paraules, la de l'Aeroport de Manises, a València, resulta clarificadora. Aquest dilluns la terminal sembla deserta, amb una activitat mínima i totes les botigues de la zona d'arribades i eixides amb la persiana baixada. La majoria estan així des del confinament de març. Només en la zona d'embarcament queda algun botiga oberta.

L'Aeroport de València ha passat de quaranta vols diaris abans de la pandèmia als deu d'aquest dilluns, una descens en proporció similar al que experimenta el d'Alacant-Elx. La caiguda de vols i passatgers ha matat l'activitat comercial de les terminals valencianes. Les estadístiques interanuals posen xifres a aquesta desfeta. En comparació amb l'any passat, els passatgers han caigut un 68,3% a l'Aeroport de València i un 73,6% al d'Alacant-Elx. La mitjana, al conjunt dels recintes aeroportuaris d'Espanya és del 71%.

Els passatgers han caigut més que les operacions (-52% a València; -61,8% a Alacant). I la pèrdua de clients es nota en la paràlisi del negocis directes i indirectes que s'alimenten d'aquest flux.

En la junta d'accionistes del passat mes d'octubre, Aena va comunicar pèrdues de 107,6 milions fins a setembre i va descartar posar una data per a la recuperació a nivells pre-Covid, que organismes de l'aviació internacional com l'Associació Internacional de Transport Aeri (IATA), fixen per a 2024.

Potser els sectors auxiliars dels aeroports no puguen esperar tant. L'aparcament de vehicles de lloguer està ple de turismes a l'espera de clients. Inma Galindo, responsable de l'empresa de lloger Budget de l'Aeroport de València, assegura que les contractacions ha caigut a la meitat.

El sector del taxi ho estat passant molt malament. Del centenar de taxis que esperaven els passatgers a la parada principal de l'Alacant-Elx, només hi queden quinze conductors. José Luis García assegura que només fa dos carreres al dia. “L'espera es fa eterna, perquè no hi ha faena i et passes molt de temps parat”, explica Juan José Mateo des de la mateixa parada. El mateix que ens conta, a València, el taxista Jesús Enrique Rivas.

La farmàcia de Míriam Tazo és l'únic negoci obert a la terminal d'Alacant. La resistència a l'espera de temps millors que no arriben i que, en dies com aquest dilluns, quan es posa en marxa el requisit de mostrar una PCR negativa per a poder entrar a Espanya, semblen encara més lluny.

També et pot interessar

stats