Per què es diu Estació del Nord si no està al nord i més curiositats sobre l'emblemàtic edifici modernista

El 21 de març del 1852 es posava en funcionament la primera línia de tren, entre València i el Grau, de només sis quilòmetres de recorregut

Capítol de 'Ciutats desaparegudes' sobre l'Estació del Nord de València

L'Estació del Nord és un dels edificis més emblemàtics de l'arquitectura civil de València, que no deixa indiferent cap forà que arribe a la ciutat en tren. És l'estació amb més afluència, almenys fins que es completen les obres de la nova estació de València-Parc Central situada mig quilòmetre al sud. D'estil modernista, aquest edifici és obra de l'arquitecte Demetri Ribes i combina la sobrietat estructural amb una decoració carregada de taronges, flor de taronger i elements inspirats en l'agricultura valenciana. També són reconeguts per tots els mosaics que decoren el vestíbul, però aquesta joia arquitectònica amaga curiositats que potser no coneixes.

Amb aquest reportatge de Ciutats desaparegudes en descobrim cinc:

1. Per què es diu Estació del Nord si no està al nord?

Si tu també has pensat per què rep aquest nom si l'estació s'ubica al centre de la ciutat, té una explicació molt clara: té el nom de l'antiga companyia ferroviària que n'era la propietària. La Companyia dels Camins de Ferro del Nord d'Espanya, de la qual trobem emblemes que l'identifiquen per l'estació, com ara l'estrela de cinc puntes i l'àguila, símbol de la velocitat, que remata el cos central de l'edifici.

Als mosaics de l'interior de l'estació encara es pot llegir el nom de la companyia ferroviària "Camins de Ferro del Nord"
Als mosaics de l'interior de l'estació encara es pot llegir el nom de la companyia ferroviària "Camins de Ferro del Nord" / Ciutats desaparegudes

2. Cartells en moltes llengües donen la benvinguda al vestíbul, però en valencià no

L'arquitecte Demetri Ribes projecta un edifici que havia de ser un emblema de la ciutat i alhora un espai on el viatger es trobara com a casa, per això hi trobem rètols que desitgen bon viatge en els idiomes més parlats del món. No obstant això, hui en dia no podem veure cap d'aquests cartells en valencià. Hi ha qui diu que aquest cartell sí que existeix, però que va quedar amagat darrere d'unes obres que van reformar l'estació.

Trobem cartells en nou idiomes diferents
Trobem cartells en nou idiomes diferents / 'Ciutats desaparegudes'

3. Sabies que abans s'ubicava a la plaça de l'Ajuntament?

Així és la rodalia del carrer de Xàtiva i així era fa més d'un segle.

Així eren els voltants de la plaça de bous, abans i després de la construcció de l'Estació del Nord el 1917
Així eren els voltants de la plaça de bous, abans i després de la construcció de l'Estació del Nord el 1917 / Ciutats desaparegudes
Edifici de Telefónica i de L'Equitativa on es trobava l'antiga estació, en plena plaça de l'Ajuntament de València
Edifici de Telefónica i de L'Equitativa on es trobava l'antiga estació, en plena plaça de l'Ajuntament de València / 'Ciutats desaparegudes'
Imatges de l'anterior ubicació de l'Estació del Nord
Imatges de l'anterior ubicació de l'Estació del Nord / Ciutats desaparegudes

La primera estació del nord estava situada a la plaça de l'Ajuntament. En concret, "estava situada en l'edifici en què està Telefónica i L'Equitativa", ens confirma Andrés Giménez, economista i col·leccionista. El motiu pel qual el van desplaçar era per a evitar el trànsit en la plaça principal de la ciutat, ja que diuen que "va haver-hi un moment que a finals del segle XIX paraven el trànsit fins a sis hores al dia, el que feia que la ciutat es col·lapsara en aquest punt". Per a evitar el col·lapse del trànsit van moure el nuc ferroviari a Extramurs, en concret a la llunyana població de Russafa, però potser es quedaren curts a l'hora d'apartar la infraestructura del centre, perquè unes dècades després va ser engolida per la ciutat de nou.

4. Les tanques són les originals de l'antiga estació

Els antecedents de l'Estació del Nord es remunten al 1851 quan els enginyers James Beatty i Domingo Cardenal van construir el primer edifici a la plaça de l'Ajuntament. Aquesta estació va posar-se en funcionament el dia 21 de març del 1852, quan feia el primer recorregut, una distància d'uns sis quilòmetres que unia València amb la zona del Grau. D'aquest edifici es conserven hui en dia les tanques, que foren instal·lades en la nova estació al costat del carrer Xàtiva.

Les tanques que envolten l'estació són les originals de l'estació que es trobava a la plaça de l'Ajuntament de València
Les tanques que envolten l'estació són les originals de l'estació que es trobava a la plaça de l'Ajuntament de València / 'Ciutats desaparegudes'

5. Testimoni de famosos que han passat per allí

"Per ací ha passat el cadàver de Sorolla, el de Blasco Ibáñez, per ací passaren presidents de República. De Franco, no en tinc constància, crec que venia en cotxe", diu Juan Luis Llop, documentalista ferroviari entrevistat en aquest reportatge de Ciutats desaparegudes. "L'estació ha sigut testimoni de tots els esdeveniments de València", remata.

També et pot interessar

stats