El Humans Fest dona el tir d’eixida a la dotzena edició

El festival internacional de cinema i drets humans, del qual À Punt és patrocinador, es va convertir l’any passat en el festival amb més audiència de la Comunitat Valenciana.

El Humans Fest dona el tir d’eixida a la dotzena edició
El Humans Fest dona el tir d’eixida a la dotzena edició

El Humans Fest, del qual À Punt és patrocinador, dona hui el tir d’eixida a la dotzena edició. Un festival internacional de cinema i drets humans que només l’any passat va aplegar prop de 17.000 espectadors, tres vegades més que el 2019, i es va convertir en el festival amb més audiència de la Comunitat Valenciana.

En El dia À Punt n'hem entrevistat el director, Samuel Sebastián, que ha compartit amb Òscar Martínez el lema d’enguany: “Infància i joventut”. Un recorregut per les vulneracions dels drets humans que pateixen els joves de tot el món. Segons el director, “volem donar veu a la joventut en tots els àmbits amb la idea que ens parlen dels seus problemes, d’allò que els preocupa”. En paraules de Sebastián, és un sector de la població, el de la gent jove, que la pandèmia ha “estigmatizat”.

Òscar Martínez i Samuel Sebastián, director del Humans Fest, als estudis d'À Punt Mèdia ràdio / A Punt NTC

“El compromís amb els drets humans ha de ser tots els dies de l’any”

“El compromís amb els drets humans ha de ser tots els dies de l’any”

El director ha recordat la dificultat de posar el focus en només un àmbit dins de la multitud d’agressions als drets humans, però apunta el debat sobre el feminisme, la violència masclista o la situació de persones en camps de refugiats com a principal objecte de debat.

“El festival és un aparador en col·laboració amb altres entitats per a donar veu a les persones que normalment no en tenen.” Samuel Sebastián destaca el conjunt d’aliances del qual es nodreix el festival i assegura que no només es tracta d’un certamen local, sinó que se'n fa ressò a escala internacional gràcies a aquestes sinergies i col·laboracions amb altres entitats. També ha recordat que, a banda de les activitats presencials, es podrà gaudir de projeccions en línia fins al 22 de febrer i que una gran part dels curts ja està disponible en el canal de Youtube del festival.

La cultura com a motor de la reflexió

“Volem continuar com a servei públic i que la gent puga continuar reflexionant i gaudint de la cultura.” Sebastián ha assenyalat que s’han hagut de cancel·lar vora 40 activitats amb motiu de la crisi sanitària, però ha insistit en el fet que durant el confinament la cultura ha tractat de ser un element “integrador” entre les persones.

Apache, d’Octavio Guerra

Apache

En El dia À Punt hem parlat també d'Apache, l'obra que va inaugurar el festival, en la qual col·labora À Punt Mèdia. Es tracta d’un documental que s’acosta a un nom propi: Jesús. Després de deu anys de viure al carrer, intenta reintegrar-se en la societat a través d'un programa social. Deixa l’alcohol, però no és capaç de renunciar a la independència que tenia al carrer i s'adona que no tornarà mai a tindre una vida autònoma. Octavio Guerra ha reflexionat en El Dia À Punt sobre el concepte de llibertat per a una persona que viu al carrer i com es desajusta de la realitat. “No són realment lliures, perquè la llibertat implica tindre llum, aigua…” Jesús només coneix una manera se sentir-se lliure, córrer, però per a ell, córrer és, en realitat, fugir.

Imatges de la pel·lícula Apache (Calibrando Producciones. S.L.)

El jardín de las rosas, d'Alberto Pla

El jardín de las rosas, d'

El Humans Fest també acull l'estrena mundial d’El jardín de las rosas, l'última pel·lícula documental del jove director valencià Alberto Pla. Un film de 40 minuts de durada en el qual s'analitza, des de diverses veus i testimoniatges, l'assassinat dels coneguts com a “màrtirs de l'UCA”, entre ells, cinc espanyols, amb el rector Ignacio Ellacuría al capdavant. El director ha destacat en els micròfons d’El dia À Punt “el protagonisme” dels valencians i valencianes que han participat en el documental, com ara el magistrat i president de la Fundació per la Justícia, José María Tomás, el vicepresident de l'Associació d'Antics Alumnes del Col·legi San José, Alejandro Mañes, o la cooperant Ascensión Ruiz.


“Després d’una guerra i una deshumanització tan gran, al final, tots són víctimes”

Pla assegura que el film fa una anàlisi global de com una societat, després d’un conflicte tan dur com és una guerra civil, queda desestructurada, més encara quan no s’inverteix en projectes educactius que “ajuden a continuar lluny d’aquest cercle de violència”. I afig que acostar-se als quadrillers suposa adonar-se que no hi ha víctimes ni botxins, sinó que “després d’una guerra i una deshumanització tan gran, al final, tots són víctimes”.

Making off d'El jardín de las rosas, del director valencià Alberto Pla

L'estrena mundial d'El jardín de las rosas tindrà lloc aquest dijous a les 18:00 hores a la SGAE de València. Però també es projectarà en directe per streaming.

També et pot interessar

stats