Front comú per a protegir les tortugues: la Generalitat fa una crida per a preservar els nius de les platges
L’augment de la temperatura de la mar fa que cada vegada siguen més els exemplars que ixen a l’arena a pondre els ous durant l'estiu
Juny arriba a l’equador i això significa que, a partir d’ara, en les nostres platges podem veure alguna tortuga marina eixint a l’arena en busca d’algun clot per a pondre els ous. No és una escena gens estranya a l’estiu, especialment si tenim en compte que l’augment de la temperatura de la mar derivada del canvi climàtic està propiciant que estos rèptils, cada vegada amb major freqüència, recórreguen als arenals valencians per a fer la seua posta.
Per a implicar tota la ciutadania en la protecció d’esta espècie, la Conselleria de Medi Ambient i l’Oceanogràfic de València han presentat una nova edició de la campanya “Ací salvem tortugues”, en la que estan implicat més d’un centenar de municipis costaners de la Comunitat Valenciana, Múrcia, Andalusia i les Balears.
Un miler d’exemplars recuperats
La presentació coincidia, a més, amb una fita històrica pel que fa a la recuperació de la tortuga marina: l’Oceanogràfic ha recuperat un miler d’exemplars. Suposa, com explicava el conseller de Medi Ambient, Vicente Martínez Mus, haver assolit un miler de “segones oportunitats” davant amenaces com la contaminació per plàstics, les col·lisions amb embarcacions o la captura accidental, segons ha detallat.
Martínez Mus incidia en el fet que el canvi climàtic ha afavorit la posta d’ous per part de les tortugues en les platges del litoral valencià. “Ja no és un fet aïllat, és una nova realitat”, ha dit. En este sentit, apel·lava a la col·laboració ciutadana a l’hora de protegir les tortugues. Assegurava que qualsevol usuari de les platges pot jugar un “paper decisiu” en la protecció de la biodiversitat.
Què cal fer si en veiem una?
Si trobem un niu de tortugues en l’arena, cal respectar estos animals, donat que estan en el seu entorn natural, i telefonar immediatament al 112 en cas d'observar un exemplar ferit o una femella intentant realitzar una posta. A més, la campanya “Ací salvem tortugues” advertix que cal evitar qualsevol contacte o acció que puga alterar les tortugues, com ara llums o flaixos.
Per tal de traslladar este missatge a la ciutadania, la campanya que impulsen la conselleria i l’Oceanogràfic contempla la instal·lació de 1.849 panells informatius en les platges i passejos marítims de la Comunitat Valenciana i altres espais de mobiliari públic.