La Fe desenvolupa un dispositiu per a facilitar la intubació en casos d’infart de miocardi
Reduïx els danys i les complicacions més freqüents per a fer el procediment més segur
L'Hospital La Fe de València participa en un estudi innovador i pioner per a avaluar l’efectivitat d’un tractament alternatiu contra l’infart de miocardi agut. El nom d’esta nova ferramenta és tub endotraqueal expansible, i l'objectiu és reduir els danys i complicacions més freqüents durant la intubació dels pacients. Fins ara s’ha utilitzat l’stent, un moll metàl·lic que obri les artèries i que es fa servir com a tractament habitual per a desembossar-les en un infart de miocardi agut. El problema és que l’stent queda permanentment dins de la coronària i, tot i que la incidència és molt baixa, en un 1% dels casos anuals pot donar problemes, explica en À Punt José Luis Díez, cap de la unitat de cardiologia intervencionista de La Fe. “L’estratègia de no deixar res dins de la coronària és molt atractiva i pensem que s’imposarà en el futur”, assegura l’especialista.
Per contra, el tub endotraqueal expansible és una mena de baló que s’unfla i deixa el fàrmac a la paret del vas sanguini, però el baló es retira. Per tant, després de la intervenció no queda cap resta dins del cos, segons ha indicat en À Punt Jorge Sanz, cardiòleg intervencionista de La Fe.
A més, este nou dispositiu permet reduir els danys freqüents quan s'introduïx i, en conseqüència, disminuïx el treball respiratori, el risc d'obstrucció per secrecions i permet que es facen neteges bronquials a través seu amb un fibrobroncoscopi.
Per tant, combina els avantatges dels tubs amb diàmetres xicotets (durant la inserció) i dels tubs amb diàmetres grans (una vegada allotjats en la tràquea) a més d'eliminar els inconvenients de tots dos. D’esta manera, s’incrementa la seguretat del procediment per a pacients i professionals.
L’estudi per a mesurar l’efectivitat del tub endotraqueal expansible s'anomena Copernican i compta amb finançament europeu. La Fe coordina el treball en més de 30 centres nacionals i internacionals que tracten les oclusions arterials amb esta nova ferramenta. Segons les previsions, en els pròxims quatre anys, 1.400 pacients se sotmeten a esta prova. Només en este hospital de referència, es fan 1.000 intervencions a les coronàries amb stent cada any.
Tres anys d’investigació
L'equip investigador fa tres anys que treballa redissenyant i millorant el procés de fabricació dels tubs endotraqueals, elaborant-los a partir de materials plàstics amb memòria perquè, a diferència dels convencionals, mantinguen una forma temporal comprimida.
Esta grandària reduïda facilitaria l'entrada del tub a la tràquea i, una vegada allotjat en la posició correcta, adquiriria el diàmetre adequat definitiu, segons un comunicat remés este dimarts per la Generalitat.
Així mateix, els investigadors han aconseguit crear un procés per a fabricar tubs endotraqueals amb este material de manera industrialitzada, oferint una solució innovadora a una necessitat existent en el camp de la intubació. Este procés compta amb sol·licitud de patent europea i internacional.
El projecte s'ha finançat amb una ajuda de l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI) —actual IVACE+i— per a la valorització, transferència i explotació per les empreses de resultats d’R+D.