Les variants de la futura línia d'AVE València-Castelló tenen fins a 800 milions d'euros de diferència

Les tres alternatives per l'interior són les més cares, però evitarien l'afecció més gran sobre l'àrea agrícola, mentre que les dues més econòmiques per la costa són les més ràpides

Alternatives AVE València-Castelló

El Ministeri de Transports ha publicat aquest dijous les cinc opcions per on passaria la futura línia d'AVE València-Castelló. Hi ha tres alternatives dissenyades per l'interior que són les més cares, que discorren a la vora del bypass i evitarien l'afecció més gran sobre l'àrea agrícola. Les dues més econòmiques anirien en paral·lel a la costa. Entre unes alternatives i les altres hi ha 800 milions d'euros de diferència.

L'opció més cara té un pressupost de 2.265 milions d'euros. Eixiria en túnel per la ronda nord i seguiria des de València fins a arribar a la localitat de Vinalesa i Foios i, a partir d'ací, s'enganxaria al bypass per a evitar noves cicatrius al territori. Seria la que té impacte ambiental menor. En arribar a Sagunt, voltaria el poble per l'oest fins a quasi Vila-real, on ja s'adossaria a les vies actuals per a l'accés a Castelló. Això deixaria el trajecte en un temps de 22.12 minuts.

Les altres dues alternatives vorejarien Sagunt per l'interior. La segona més cara (2.238 milions) es connectaria amb les vies actuals després d'aquesta ciutat i faria que el temps de viatge s'elevara fins als 22.38 minuts.

La tercera suposaria una inversió de 2.228 milions d'euros per a un temps de viatge de 22.32 minuts entre totes dues capitals. En aquest cas, circularia per l'interior fins abans de Sagunt, on s'uniria a la via actual.

Les opcions més econòmiques i ràpides

Les altres opcions són, però, més barates i més ràpides: 1.458 milions d'euros amb un temps de 22.12 minuts i 1.440 milions d'euros i 22.05 minuts. Travessarien l'Horta Nord per la costa i en arribar a Sagunt aprofitarien l'actual línia de rodalia.

Cap de les opcions ha convençut els col·lectius en defensa de l'horta, encara que n'hi ha tres en què l'afecció és molt menor.

Josep Gavaldà, del col·lectiu Per l'Horta, considera que la solució és "aprofitar la línia existent" que, amb un canvi de senyalització ha passat a tindre un 60% més de capacitat, i que aquests 2.000 milions "es dediquen a l'adaptació de les ciutats i el territori al canvi climàtic".

Accés al Port de Sagunt

Per la seua banda, l'Ajuntament de Sagunt demana un complement per a acostar l'AVE al nucli de població del Port de Sagunt.

Darío Moreno, alcalde de Sagunt, diu que és imprescindible que el Port de Sagunt tinga un "accés directe" a rodalies i això implica que hi haja algun tipus de ramal o connexió directa que "permeta que la gent, sense usar el cotxe, faça ús de la xarxa de rodalia tant per a València com per a Castelló".

Els diferents estudis ixen ara a exposició pública durant trenta dies hàbils, i segons els càlculs del govern espanyol, la línia d'alta velocitat estaria acabada abans de 2030.

També et pot interessar