Una investigació periodística destapa l’estratègia “fotudament il·legal” d’Uber contra el sector del taxi

L’empresa estatunidenca va intentar pressionar figures destacades de la política espanyola i va tindre el suport del llavors ministre d’Economia francés, Emmanuel Macron

VÍDEO | Uber deixarà d\'operar la matinada de dissabte a València
Imatge d'arxiu d'un conductor d'Uber / À Punt NTC

Una filtració d'arxius interns d'Uber ha destapat l'estratègia "fotudament il·legal" que va emprar la companyia estatunidenca de transport en l'entrada al mercat europeu. D'una banda, intentava trobar buits legals per a desenvolupar la seua activitat i d'una altra buscava fer pressió a polítics de primer nivell, com l'expresident espanyol Mariano Rajoy i l'exministre d'Economia i actual president francés, Emmanuel Macron.

Una cadena de correus de juliol del 2014 entre directius de la companyia que fa referència a les protestes del sector del taxi de diversos països per la seua disrupció en el mercat fa palés el coneixement de la il·legalitat en què es basava el seu model de negoci: “Bàsicament, Uber arriba i després comença la tempesta de merda legal i legislativa”.

Els correus són part dels Papers d'Uber, més de 124.000 documents que el diari The Guardian ha compartit amb el Consorci Internacional de Periodistes d'Investigació (ICIJ, per les sigles en anglés) i els mitjans col·laboradors. Més de 180 periodistes de 44 mitjans han analitzat els arxius, entre altres El País i La Sexta.

La documentació filtrada data del 2013 al 2017, quan la companyia que va nàixer a Silicon Valley aterrava en desenes de ciutats en una mena d'adaptació de la indústria del taxi a la coneguda com a economia de bolos, que es basa en xicotetes faenes i contractes breus, per davant de llocs de treball estables.

L'estratègia en mercats com l'espanyol i l'italià, que presentaven una major resistència, era desenvolupar "tàctiques per a enfrontar-se a les autoritats". A l'estat espanyol, l'empresa va identificar 116 "persones d'interés", majoritàriament del món de la política, en què poder concentrar les tasques de pressió.

Encara que l'empresa tenia la intenció de reunir-se amb el llavors president del govern espanyol, Mariano Rajoy, fonts pròximes a l'exmandatari han negat que aquesta trobada s'haguera fet. Aquest no és el cas de l'actual president francés, Emmanuel Macron, que va afavorir la implantació a França de l'empresa dels EUA quan era ministre d'Economia.

Pel que fa a l'opinió pública, la companyia apostava per utilitzar imatges de violència de taxistes contra conductors d'Uber per a guanyar simpaties i justificar el seu negoci, com demostra un correu que feia referència a les protestes a França al juny del 2016: "La violència garanteix l'èxit".

També et pot interessar