Una coordinadora d'Emergències declara que Pradas va supervisar el text i l'enviament de l'Es-Alert el dia de la dana

Confirma que el correu de la CHX que alertava de l'augment de cabal en el barranc de Poio va arribar i que el va llegir en veu alta en la sala d'emergències

Imatge d'arxiu del barranc de Poio
Imatge d'arxiu del barranc de Poio els dies posteriors a la barrancada / À Punt NTC

Una coordinadora de Recursos i Protecció Civil en el Centre de Coordinació d'Emergències de la Generalitat ha declarat que el dia de la dana va obrir i va llegir en veu alta el correu de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) de les 18:43 hores sobre l'augment del cabal en el barranc de Poio, perquè els tècnics de la sala d'emergències el conegueren.

La coordinadora ha declarat este dimecres com a testimoni davant de la jutgessa que instruïx la causa penal sobre la gestió dana. Ha assenyalat que el correu indicava que el cabal superava els 1.500 metres cúbics, amb una tendència creixent, i que el va traslladar al tècnic de sala Rodrigo Ezpeleta.

Sobre el correu de la CHX, ha afirmat que no va vore cap frase que l'alertara ni cap "bandera roja", sinó que bàsicament contenia la localització, la quantificació numèrica i que hi havia una tendència ascendent. Segons ha assenyalat, no era ella la que havia de valorar eixa dada, i ha considerat que si en el Cecopi estava present l'entitat que ho havia emés, la CHX, "qui millor que ells" per a explicar-ho. Segons esta coordinadora, els especialistes són els que poden assessorar sobre les conseqüències de les dades, i la CHX és la que coneix la xarxa de barrancs i té personal tècnic per a interpretar les tendències i els increments de cabals.

La testimoni ha declarat així mateix que no va participar en la redacció del missatge És-Alert que va arribar a la població a les 20:11 hores el 29 d'octubre, però que estava al costat d'on la llavors consellera de l'Interior, Salomé Pradas, estava "dictant el text", i ha indicat que Pradas va dir que "havia de supervisar el text i l'enviament" del missatge.

Ha explicat que el seu despatx està en el Centre de Coordinació d'Emergències i que el dia de la dana va començar a treballar a les 7:30 hores i al final del matí se li va demanar que allargara la jornada per a fer tasques de suport i reforç a la sala d'emergències, com la preparació d'un informe que es va posar a la disposició del Cecopi que es va reunir a les 17:00 hores.

Ha detallat que eixe dia hi havia una situació "extraordinària, fora de la normalitat habitual", amb moltes tasques a fer, des de la redacció d'informes fins a l'atenció dels casos, de les diferents emergències i de les telefonades, i que en el sistema d'emergències cada agència introduïx en temps real els recursos que mobilitza. També ha explicat que va aportar el seu treball com a tècnica, no com a coordinadora, de suport i reforç a les funcions de la sala, i que no va fer una avaluació de riscos naturals, sinó que es va limitar a fer anotacions de dades en l'informe, sense fer valoracions.

També ha indicat que els alcaldes tenen competències per a ordenar les evacuacions en cas d'emergència, perquè quan està activat el pla d'emergència són els màxims responsables en l'àmbit municipal i poden ordenar eixa mesura.

També et pot interessar

stats