La transformació urbanística del soterrament de les vies també tombarà barreres entre barris de València

La conversió de la superfície de les vies en espai verd i la reestructuració de l’entorn acostarà dos barris que, tot i estar pròxims, fan vides separades

El soterrament de les vies del tren del sud de València permetrà la millora de les connexions entre els barris pròxims

Aliades per a uns, enemigues per als altres. Ha sigut el doble paper que durant més d’un segle han tingut les vies ferroviàries que permeten els centenars de trens que arriben diàriament a l’estació de València. El que per als de fora era una artèria essencial per a poder arribar al centre de la capital, per als barris dels marges de les vies era una barrera, els de Malilla, la Creu Coberta i la Raiosa.

“Cada dia he de creuar les vies, tinc el treball a l’altre costat”, explica un dels veïns d’un dels barris del costat de les vies mentre les creuava pel pont. “Estan separats els dos barris, si vols passar a l’altre, o passes per un punt o ja passes uns quilòmetres més amunt”, explicava un altre veí al mateix punt.

Fins i tot, alguna altra vianant reconeixia la independència d’un barri respecte a l’altre, tot i separar-los només uns metres: “Aquest barri no existeix per a l’altre, fins i tot la gent d’ací no passa a Malilla”.

Reivindicació històrica del veïnat

Precisament el veïnat d’aquest barri, de Malilla, fa anys que lluitant per a acabar amb el sentiment d’aïllament que senten per culpa de les vies. Alfonso Cortés, president de l’Associació veïnal d’aquest barri, recordava que fa mig segle que amb la reivindicació d’eliminar les vies: “S’han presentat deu, dotze, catorze projectes... Ara, sembla que és el definitiu. Esperem que siga així”, recordava.

El soterrament de les vies, que els representants de la Generalitat, l’ajuntament i el govern espanyol han impulsat aquest dijous amb la firma del conveni per a licitar els treballs, canviarà per complet la fisonomia de la ciutat, com recordava Joan Ribó, alcalde de València, durant l’acte de presentació del projecte.

Soterrarà el tram final d'accés a l'estació Joaquim Sorolla, que també es remodelarà. Farà desaparéixer el pont de Giorgeta, conegut popularment com el de l'Scalextric, i permetrà alliberar els 250.000 metres quadrats que ocupen les vies, per a reurbanitzar la zona i construir un nou corredor verd, de 49.000 metres, que connectarà el Parc Central amb la resta de la ciutat.

El compromís subscrit aquest dijous per les administracions ha fet tornar l'esperança als barris de Malilla, la Creu Coberta i la Raiosa, després d’anys de convivència amb les vies. “Tenim l’esperança que s’acurte tot, però a més, si es fa una gran zona verda, tindrem un canvi molt radical”, admetia una vianant mentre creuava el pas superior de les vies.

“Tenim ganes d’una iniciativa així, la veritat”, admetia davant les càmeres d’À Punt una altra veïna d'aquesta zona. “Serà una transformació important, però ja no per la dificultat de travessar les vies, perquè al final t’hi acostumes, sinó perquè el barri estarà més connectat amb el Parc Central, que aportarà una altra vista, una altra dinàmica, una altra vida...”, enumerava optimista un altre veí. 

També et pot interessar

stats