Tram de València: trenta anys connectant la ciutat

Parlem amb diversos testimonis de la recuperació d'este transport clau en el dia a dia del veïnat del Cap i Casal

Tram de València / Canal 9

El 21 de maig del 1994 es va recuperar a València un sistema de transport públic que des de finals del segle XIX fins al 1970 havia vertebrat la ciutat i havia articulat la vida quotidiana del veïnat de la ciutat. Parlem del tramvia, que ja fa trenta anys que va tornar a convertir-se en un element fonamental de la vida urbana valenciana.

Amb la tornada d'aquest mitjà de transport, València es convertia en la primera ciutat espanyola a recuperar un sistema de tramvia, però modernitzat, una aposta que de seguida va tindre la seua continuació en altres ciutats com Barcelona, Sevilla o Bilbao.

El primer conductor d'aquell tramvia va ser José Luis Trinidad del Monte, que rememora amb nostàlgia el primer viatge que va inaugurar la línia 4, que actualment circula des de Mas del Rosari fins a Doctor Lluch. "Recorde que vam eixir amb el tramvia des del Pont de Fusta fins als tallers de Tarongers i van vindre les autoritats d'aleshores, com ara el president de la Generalitat, Joan Lerma, l'alcaldessa de València, Rita Barberá, i la ministra de cultura, Carmen Alborch", comenta el subcap del tramvia durant molts anys.

Segons recorda Trinidad del Monte, aquella primera línia comprenia des de la parada de Doctor Lluch fins a la d'Empalme. "Vam haver d'aprendre un poc tots, tant els maquinistes del tramvia com els vianants, perquè la línia s'havia acabat uns mesos abans de maig", recorda Trinidad del Monte. "Aleshores la gent estava acostumada a caminar i conduir per la plataforma", continua.

"Va ser un canvi bastant fort i positiu", expressa Paco Guardeño, portaveu de l'Associació Veïnal de Benimaclet. "Era una zona degradada totalment, però el fet que hi arribara el tramvia va transformar el carrer, que es va urbanitzar. La veritat que vam guanyar molt", explica el portaveu.

A l'arribada del tramvia la van seguir trenta anys de viatges i d'apropar els barris de València. "Des de l'any 94 fins ara s'han fet tants quilòmetres com si haguérem anat noranta vegades a la Lluna o com si haguérem pegat 300 voltes al planeta", comenta Alfonso Novo, director generant dels Ferrocarrils de la Generalitat. A més, Novo destaca el grau de satisfacció que hi ha entre els usuaris: "En l'última enquesta de satisfacció el tramvia va obtindre un notable alt, al voltant del 8,5".

Però les associacions veïnals de la ciutat continuen reclamant més canvis i millores per a poder seguir mirant al futur i millorar la vida dels valencians i valencianes. Representants com María José Brosseta, presidenta de la Federació d'Associacions Veïnals de València, destaquen que encara queden molts reptes al davant.

"No només volem que el tramvia arribe a les zones més perifèriques de la ciutat, sinó que també és necessari que la ciutat estiga més vertebrada, que puga arribar a tots els barris sense tindre impediments com les vies del tren", reclama Brosseta.

Això sí, a pesar dels possibles defectes i de les susceptibles millores del tramvia, tots esperen poder celebrar d'ací a altres trenta anys el seixanta aniversari d'un element indispensable de la mobilitat urbana de València.

També et pot interessar

stats