Els taxistes continuen en vaga

L'executiu de Sánchez ha anunciat un reial decret llei per a garantir l'anomenat 1/30, una llicència de VTC per cada trenta de taxi.

Un taxista parat ahir a l'estació de Joaquim Sorolla

Els taxistes de València ja han anunciat que volen allargar la vaga fins divendres. A les set del matí han començat a marxar des del cementeri municipal fins al carrer de Colom amb la intenció de col·lapsar-lo per segon dia consecutiu.

Segons l'última actualització de les dades, publicada per la sala de gestió de trànsit de l'ajuntament, a les 09:30 h, es registren retencions a l'avinguda del Cid, entre Tres Creus i Pérez Galdós, per una marxa lenta de taxis. Açò també afecta els recorreguts en direcció al carrers de Sant Francesc de Borja i Pintor Benedito, i la plaça d'Espanya. A més, continua tancat el carrer de Colom, on els conductors es concentren des d'ahir davant la seu de la delegació del govern a la Comunitat Valenciana.

Ahir el trànsit, que va estar interromput diverses hores per la protesta, es va restablir a les 21:00 h. Els piquets informatius han continuat durant la nit en llocs amb gran afluència de gent, com ara l'aeroport i les estacions de tren.

Per la seua banda, els vora 300 taxistes d'Alacant continuaran la vaga mentre el Ministeri de Foment no faça pública la seua posició i diga a què es compromet per a regular les llicències dels vehicles de transport amb conductor (VTC). Foment s'ha mostrat disposat a acceptar les reivindicacions, però els treballadors esperen que el compromís es plasme per escrit.

Després de passar ahir tot el dia concentrats al pàrquing de l'estació de trens d'Alacant, els treballadors van recórrer anit els principals carrers de la ciutat a l'espera d'un compromís més ferm per part del Ministeri. Els taxis alacantins s'han sumat a aquesta vaga, que afecta principalment els turistes que aquests dies arriben a la ciutat amb avió o tren. No obstant això, els serveis mínims estan complint-se per a arreplegar persones amb mobilitat reduïda o que es desplacen amb xiquets menuts.

Els taxistes de Castelló també s'han unit a la vaga, que va començar dimecres passat a Barcelona i que, de moment, continua en marxa.

Puig demana que es desconvoque la vaga 

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha reclamat que s'acceleren les negociacions i que es desconvoque tan ràpidament com siga possible a la Comunitat Valenciana la vaga dels taxistes que protesten per la proliferació de llicències de VTC.

Puig ha afirmat que la vaga "està afectant la imatge de la Comunitat Valenciana", per la qual cosa ha instat els qui l'han convocat i el Ministeri de Foment a intentar acostar posicions  perquè s'està generant un problema per als ciutadans, que tenen dret a comptar amb la millor mobilitat possible i uns serveis públics de transport de qualitat.

Vaga indefinida a tot Espanya fins que es trobe una solució

Després de cinc hores de negociacions amb el govern espanyol, els principals sindicats del sector van decidir ahir continuar amb les protestes, ja que consideren insuficients les propostes del Ministeri de Foment per a contindre l'impacte dels vehicles de transport amb conductor (VTC).

Els taxistes van col·lapsar ahir el trànsit de les principals ciutats espanyoles i continuaran fins divendres en cas que no s’arribe a cap acord amb el Ministeri. Després de les reunions amb representants del gremi, hui és el torn de les associacions del sector dels VTC amb el número dos de Foment, Pedro Saura.

L'executiu de Sánchez es va comprometre a adoptar mesures definitives per a resoldre el conflicte i va anunciar un reial decret llei per a garantir l'anomenat 1/30, una llicència de VTC per cada 30 de taxi. També es va marcar una data, anunciada per Saura, que advoca per un nou marc “dialogat i consensuat” amb el sector abans de mitjan setembre.

Per a calmar els taxistes, el govern espanyol es va comprometre a realitzar una declaració política a favor del sector en el Consell de Ministres de divendres. Així mateix, el Ministeri de Foment ha convocat per a demà la Conferència Nacional del Transport amb la proposta que les comunitats autònomes puguen concedir les llicències per a VTC com ara Uber i Cabify.

A més, es planteja la possibilitat que siguen els ajuntaments mateixos els que concedisquen aquestes llicències, com es proposava a Barcelona.

Nou anys de reivindicacions

El conflicte entre el sector del taxi i els anomenats VTC no és nou, si bé aquests dies s'ha agreujat. Tot va començar fa nou anys amb l'eliminació dels límits a les llicències VTC. Ara la principal reclamació dels taxistes és respectar el límit d'una llicència per cada trenta taxis; en l'actualitat, n’hi ha una per cada set a Espanya i una per cada vint a la Comunitat Valenciana.

Aquest conflicte va tornar a esclatar la setmana passada amb la intervenció del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya contra l'intent de l'Ajuntament de Barcelona de limitar les llicències de transport amb conductor. Però l'inici el va marcar la llei òmnibus en 2009, amb l'eliminació del límit per a aquestes llicències. Després la llei del transport del 2015 va imposar el límit d'una llicència VTC per cada trenta taxis.

Durant aquests sis anys de buit legal, s'han sol·licitat unes 10.000 llicències de VTC, que ara ixen al mercat amb sentències judicials favorables. La proporció és d'un vehicle amb conductor per cada set taxis a Espanya i d’un per cada vint a la Comunitat Valenciana.

Una llicència de taxi pot superar els 100.000 euros en el mercat secundari, i una de vehicle amb conductor, els 45.000. Els representants dels VTC defenen que les seues llicències són legals i que paguen els impostos que els corresponen.

També et pot interessar

stats