La taxa d'abandó escolar repunta fins al 13,8% a la Comunitat Valenciana

Espanya, amb un 12,6% de mitjana, encara està lluny de l'objectiu europeu del 9% fixat per al 2030

Alumnat en un centre educatiu de secundària, en una imatge d'arxiu
Alumnat en un centre educatiu de secundària, en una imatge d'arxiu / Mircea Moira (Shutterstock)

La taxa d’abandó primerenc a la Comunitat Valenciana torna a pujar fins al 13,8% segons les dades de l’enquesta de població activa (EPA), després que l’any passat baixara més d’un punt, fins a situar-se en el 12,9%. Esta tendència contrasta amb la mitjana del conjunt de les autonomies; després de quatre anys estancada per damunt de la barrera del 13%, enguany se situa en el 12,6%.

L'anàlisi feta pel servici d'estudis de Funcas assenyala que en els últims dos trimestres del 2024 i els dos primers trimestres del 2025 la taxa d'abandó escolar, que és el percentatge de persones de 18 a 24 anys que no ha completat l'educació secundària de segona etapa i no ha continuat formant-se, ha baixat quatre dècimes. “En qualsevol cas, el descens no evita que Espanya estiga encara lluny de l'objectiu europeu del 9% fixat per al 2030”, assenyala a EFE el director de l'àrea d'Educació de Funcas, Ismael Sanz, que recorda que és el segon país amb major taxa d'abandó de la UE, "només millor que Romania (16,8%) i lluny de la mitjana de la mitjana europea, actualment del 9,3%".

D'altra banda, les diferències territorials són molt significatives, ja que el 2025 la bretxa oscil·la entre el 20,6% de taxa d'abandó primerenc de la Regió de Múrcia i el 3,8% que registra el País Basc. Cantàbria (6,1%), Madrid (9,3%) o Navarra (9,6%) també registren taxes baixes, enfront de xifres del 18,8% de les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla. No obstant això, hi ha territoris on estes taxes encadenen baixades progressives, com és el cas d'Andalusia, que ha passat d'un 16,9% el 2023, al 15,5% el 2024 i al 14,8% el 2025. També Castella i Lleó ha millorat el seu abandó escolar fregant el 9,7% enguany.

La Comissió Europea ha advertit que després de la pandèmia les taxes d'absentisme prolongat —més de tres mesos consecutius sense assistir— van augmentar especialment a la UE entre estudiants desfavorits i incideix en els pitjors resultats en el mercat laboral que tindran estes persones, amb menors ingressos i més desocupació. Per a frenar esta tendència, des de Funcas reiteren la necessitat de conjugar la reducció de ràtios a les aules i les tutories personalitzades amb incentius a docents experimentats en centres vulnerables.

També et pot interessar

stats