El tabac que s’amaga sota els ‘influencers’

Segons un estudi, les grans tabaqueres paguen a 'influencers' de forma secreta per a difondre les seues marques a canvi de seguidors.

El tabac que s’amaga sota els ‘influencers’
El tabac que s’amaga sota els ‘influencers’

Una imatge aparentment innocent, en què apareix el jove del moment mostrant l’última tendència en moda. Si et pares a mirar amb més atenció, té un cigarret a mà. Casualitat? O tal vegada no. Un estudi de l’organització nord-americana Campaign for Tobacco-Free Kids assenyala que empreses com ara Philip Morris contacten amb influencers perquè pugen continguts a les seues xarxes on es veuen els cigarrets de manera indirecta. 

“És un fet que no sorprén, ja que les grans empreses del tabac han actuat de la mateixa manera al llarg de la seua història”, assegura Raquel Fernández, presidenta de l’associació sense ànim de lucre Nofumadores.org. “Són tàctiques que utilitza la indústria perquè no es desnormalitze la presència del tabac en la societat”, afig, mentre afirma que li sembla una acció “inaceptable” i que “s’ha de perseguir i sancionar”.

Diferents influencers de forma anònima han contat el seu testimoni en el portal Where there’s smoke. Un d’ells comenta que tenen un contracte que els prohibeix col·laborar amb la competència i que hi ha grups d’influencers en cada ciutat. “És una falta d’ètica total, també per recórrer a aquests perfils, que són els nous líders de la població infantil i jove”, apunta Fernando Moner, president de l’Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris, AVACU.

L’estudi també assenyala que aquestes publicacions solen passar inadvertides perquè no empren l’etiqueta de publicitat. Aquesta estratègia està prohibida per la llei, no sols en el cas de la publicitat encoberta, sinó també la que afecta aquest producte. Les grans marques de tabac també creen esdeveniments amb el nom dels cigarrets i inciten a compartir continguts amb etiquetes que empren aquestes denominacions. Fan el mateix amb concursos patrocinats, segons el mateix document.

El punt cec de la llei

La presidenta de l’organització Nofumadores.org assenyala que les companyies tabaqueres continuen destinant un gran pressupost a fer publicitat dels seus productes i que usen aquests mecanismes per a mantindre en l’imaginari col·lectiu els cigarrets. Fins i tot, en les produccions cinematogràfiques. Per aquest motiu, proposa més regulació d’aquestes accions, que establisca què és un influencer i que prohibisca l’aparició de cigarrets en aquests contextos.

El president d’AVACU, Fernando Moner, indica que, encara que no hi ha una normativa específica sobre aquest tipus d’accions en l’àmbit dels influencers, aquestes es poden incloure en les regulacions relatives als mitjans de difusió i que, en tot cas, s’hauria de verificar si s’incita al consum d’aquest producte. En el cas que fora així, és taxatiu, ja que s’ha d’aplicar la normativa de la manera més exigent: “Saltar-se la legislació o buscar els límits per a promoure un producte que genera problemes de salut és una qüestió que no s’hauria de permetre mai”.

També et pot interessar

stats