Que no t'estafen en els festivals: aquests són els abusos que denuncia l'OCU

Els canvis d'última hora en cartell, la prohibició de deixar passar aliments o els punts d'aigua potables insuficients o inexistents són algunes de les males pràctiques més habituals dels festivals

Imatge d'arxiu de gent assistint a un concert
Imatge d'arxiu de gent assistint a un concert / À Punt NTC

Encara que hi ha durant tot l'any, els festivals de música viuen el seu apogeu a l'estiu. Aquests esdeveniments aglutinen milers de persones que busquen gaudir de les actuacions dels seus artistes favorits i de l'ambient festiu, sobretot enguany que ho permeten les mesures sanitàries.

Però no tot és de color de rosa als festivals. L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha fet una llista dels abusos més freqüents que cometen les organitzacions dels festivals, unes pràctiques molt habituals en la majoria d’aquest tipus d’esdeveniments.

  1. Canvis substancials en la programació i el cartell dels artistes previstos en el festival. Si l'avís no s'ha fet amb la suficient antelació, l'usuari podria sol·licitar, a més del reembossament del preu de l'entrada, una reclamació per danys i perjudicis derivats de les despeses associades al seu trasllat (per exemple, pel transport i l'allotjament).
  2. Punts insuficients d'aigua potable gratuïta i complementària a l'oferta comercial de l'hostaleria del festival, tal com exigeix la nova Llei de residus i sòls contaminats per a una economia circular del 9 d'abril. Aquesta mancança, a més, pot donar lloc a problemes d'hidratació i suposa un risc d'aglomeracions.
  3. Comissions abusives per al reembossament dels diners carregats en les polseres o apps de pagament per a l'adquisició de begudes o aliments, una pràctica contrària a la normativa de consum, que obliga els empresaris a acceptar sempre l'efectiu com a mitjà de pagament.
  4. Impossibilitat d'introduir aliments, quan la mateixa Direcció de Consum, en el seu informe del 2017, l'admet si s'estan venent a l'interior del recinte, com succeeix en tots els festivals. En aquest sentit, l'OCU detalla que l'activitat principal del festival és artística i musical, no alimentària.
  5. Cobraments per gots reutilitzables, sense possibilitat de recuperar posteriorment l'import addicional pagat per ells.
  6. Preus abusius de revenda, que poden arribar a multiplicar per tres o per quatre els oficials. El recàrrec, siga en taquilles o expenedories, no pot excedir el 20% sobre el preu marcat. L'OCU desaconsella directament aquest tipus de compra pel risc afegit de frau que comporta.

Per a garantir que es respecten els drets dels consumidors en els festivals de música a l'aire lliure, l'OCU ha sol·licitat al Ministeri de Consum una normativa específica que "definisca de manera urgent" els serveis bàsics dels festivals i establisca diferents compensacions en cas de males pràctiques.

Mentrestant, l'organització anima els usuaris a sol·licitar els fulls de reclamacions quan vegen els seus drets vulnerats.

També et pot interessar