Els serveis socials encapçalen les queixes que rep el Síndic de Greuges

Àngel Luna assegura que els ajuntaments són les administracions que presenten més opacitat i més desatenen les sol·licituds d’informació de l’organisme

Les ajudes per als col·lectius vulnerables són un dels principals motius de les queixes que tramita el Síndic de Greuges
Les ajudes per als col·lectius vulnerables són un dels principals motius de les queixes que tramita el Síndic de Greuges / À Punt NTC

Els serveis socials, o més bé les dificultats per a accedir-hi, són el principal motiu de les queixes que rep el Síndic de Greuges de la Comunitat Valenciana.

Vora el 35% de les reclamacions que adreça la ciutadania a aquesta institució que en defensa els drets considera vulnerats aquells que tenen a veure amb els serveis socials, com ha reconegut el síndic, Ángel Luna, en una entrevista en Les notícies del matí.

El retard en les ajudes de la dependència, així com els procediments relacionats amb reconeixements i prestacions per discapacitat, la renda valenciana d'inclusió o les subvencions per a la població vulnerable són, segons ha detallat Luna, les raons que motiven bona part d'aquestes queixes.

I en l’altre vessant, el de les institucions més opaques, que més desatenen la petició d’informació del Síndic de Greuges, estan els ajuntaments. Com ha assegurat Luna, “en un percentatge molt elevat” no contesten els requeriments d’aquesta institució, fins i tot en alguns casos no responen “mai”.

El silenci com a resposta no el pateix només el Síndic de Greuges, també és habitual que les administracions no donen cap resposta als escrits de la ciutadania. “Els ajuntaments encara es resisteixen a respondre, fins i tot de vegades als regidors de l’oposició”, apuntava en Les Notícies del matí el responsable d’aquest organisme.

Els serveis quotidians concentren nombroses reclamacions

A més, es dona la circumstància que bona part de les queixes que tramita el Síndic de Greuges tenen a veure amb la vida quotidiana de la ciutadania, aquella que fan al seu poble. En aquest sentit, Ángel Luna ha destacat que el 10% o el 12% de les queixes que envia la ciutadania a aquest organisme estan relacionades amb competències municipals, com ara el tema del soroll.

Les molèsties sonores per les festes, pels locals d’oci o les terrasses, així com les del servei de recollida de fem solen ser recurrents en el registre d’entrada d’aquesta institució valenciana, segons ha admés el màxim responsable de la institució que treballa pels drets que la ciutadania considera vulnerats per les administracions públiques.

Pel que fa als organismes de la Generalitat, Luna assegura que tenen un tarannà més col·laborador que les entitats locals i solen facilitar la documentació que sol·licita el Síndic. La d’Igualtat i Polítiques Inclusives és la que més peticions rep, donat que són els serveis socials el principal motiu de queixa dels ciutadans. Tot i això, Luna ha admés que, llevat de situacions concretes, totes les conselleries es mostren col·laboradores. 

El síndic de greuges, Ángel Luna, en una entrevista en Les notícies del matí.

També et pot interessar

stats