Segon dia de la PAU amb les proves d’idioma estranger i Història d’Espanya
De vesprada es faran les proves d’optatives, com Química, Geografia, Literatura Dramàtica, Dibuix Tècnic, Geologia o Ciències Ambientals, assignatures que permeten apujar nota
Després d’un primer dia intens, marcat pels nervis i la incertesa pel nou model d’avaluació, l’alumnat de segon de batxillerat afronta este dimecres la segona jornada de la prova d’accés a la universitat (PAU) a la Comunitat Valenciana. Cal destacar que, a diferència d’ahir dimarts, no s’han registrat grans embussos en les zones d’accés als campus universitaris on es fan les proves.
A les 09:30 ha començat l'examen d’idioma estranger, amb anglés com a opció majoritària, tot i que també han pogut triar entre francés, alemany o italià. A continuació, és el torn de la prova d’Història d’Espanya, una de les més temudes.
De vesprada es faran les proves d’optatives com Química, Geografia, Literatura Dramàtica, Dibuix Tècnic, Tècniques d’Expressió Graficoplàstica, Geologia o Ciències Ambientals. Són assignatures que permeten apujar nota i accedir a graus amb elevada nota de tall, per això molts estudiants s’hi juguen molt.
Tant professorat com estudiants coincideixen a dir que l’examen d’Anglés ha sigut “molt fàcil”, i sembla que, en general, tot l’alumnat ha eixit content i amb la sensació d’haver-ho fet bé.
Esta prova, igual que la de Castellà, es basa en un comentari de text, que en esta ocasió ha sigut un article del diari britànic The Guardian sobre si s’ha de formar a la xicalla en alfabetització digital per a aprendre a identificar les notícies falses, en un context en què és molt fàcil propagar mentides disfressades d’informació.
Enguany la prova inclou algunes modificacions respecte a l’any passat: l’examen té set punts de comprensió lectora i tres d’expressió escrita, mentre que en anys passats eren sis i quatre punts, respectivament. Així mateix, mentre que fins ara hi havia dos textos per a escollir, com en altres proves, en este cas només hi havia l’opció ja esmenada.
Un primer dia marcat pels canvis i la pressió
Este dimarts va començar la PAU amb la prova de Llengua Castellana i Literatura II. El segon examen del matí va ser el d'Història de la Filosofia, que proposava un text de Jonathan Barnes o Olympe de Gouges i qüestions sobre Aristòtil, Kant, Descartes o la filosofia de la sospita. De vesprada es van examinar de matèries com biologia, física, història de l’art, disseny, tecnologia o fonaments artístics, entre altres.
Els estudiants han afrontat esta convocatòria amb molta pressió i certa frustració per l’entrada en vigor del nou model d’examen, que a més de coneixements avaluarà la maduresa acadèmica.
“Ha sigut una època de molt d’estudi i este canvi ens ha deixat desorientats perquè no tenim altres models amb què comparar”, explicava un estudiant abans d’entrar a l’aula a la Universitat Politècnica de València. “Estem tots ben nerviosos”, reconeixia una altra alumna que aspira a estudiar un doble grau de Dret i Criminologia.
Més de 23.700 alumnes
Un total de 23.774 estudiants s’han inscrit en esta convocatòria ordinària de la PAU a la Comunitat Valenciana. Per universitats, 6.665 fan les proves a la Universitat de València (UV), 5.976 a la Politècnica (UPV), 3.993 a la Universitat d’Alacant (UA), 2.879 a la Jaume I de Castelló (UJI) i 4.261 a la Miguel Hernández d’Elx (UMH). Les proves finalitzaran este dijous, amb l’examen de Valencià i diverses matèries de modalitat.
Atenció especial per als afectats per la dana
Enguany, la PAU contempla mesures especials per a l’alumnat afectat per la dana del 29 d’octubre passat, que va deixar greus conseqüències a les comarques del sud. Encara que no estaven obligats a presentar-se en esta convocatòria ordinària, alguns estudiants han decidit fer les proves, malgrat les dificultats i el retard acadèmic acumulat.
Almenys 500 alumnes han optat per presentar-se a la convocatòria extraordinària, prevista per a l’1, 2 i 3 de juliol, amb una opció addicional els dies 22, 23 i 24 del mateix mes. A més, podran prematricular-se a les universitats encara que no hagen completat les proves, una mesura que busca compensar l’impacte lectiu i emocional que va provocar la barrancada.