Rovira alerta sobre els riscos de la intel·ligència artificial en l'àmbit escolar
El conseller d’Educació ha dit a Brussel·les que l'existència d'un marc jurídic vàlid és de vital importància per a la UE
El conseller d'Educació, Universitats i Ocupació, José Antonio Rovira, ha expressat este dilluns a Brussel·les la preocupació per l'ús de la intel·ligència artificial en l'àmbit educatiu i ha advocat per “controlar” els riscos que pot tindre sobre l’estudiantat. “És inevitable que hàgem d'acomodar la intel·ligència artificial al sistema educatiu, però també caldrà controlar-ne els riscos”, ha apuntat en eixir del Consell d'Educació que ha tingut lloc a Brussel·les.
Rovira ha manifestat que el desenvolupament d'estes noves tecnologies han d'acoblar-se de manera “adequada” en l'àmbit escolar per a evitar, entre altres qüestions, el mal ús de la intel·ligència artificial per l’alumnat. “Ho estem veient ara […]. Molts estudiants, en casos d'assetjament escolar, estan usant la IA, modificant imatges i, fins i tot, modificant el llenguatge i la veu pròpia d'altres companys de classe”, ha assegurat, al mateix temps que ha advocat per adoptar diverses mesures per a contrarestar estos efectes.
Així, durant la reunió entre ministres europeus d'Educació esta vesprada, Espanya ha defensat que la Unió Europea assumisca un paper actiu en la transició cap a la intel·ligència artificial en els sistemes educatius dels països membres i ha considerat fonamentals les directrius de Brussel·les en eixe sentit. “L'existència d'un marc jurídic vàlid i flexible és d'importància vital per a la UE”, ha dit Rovira durant la sessió pública del Consell.
Segons ha explicat la ministra d'Educació belga de la regió valona, Caroline Désir, en una roda de premsa al final de la reunió, el desenvolupament de la IA en l'espai educatiu planteja una sèrie de desafiaments, com la bretxa digital per la falta de competències digitals. Segons Désir, que ha moderat la reunió, els titulars d'Educació han advocat per la correcta formació dels docents en la matèria perquè les tecnologies puguen esmenar les llacunes del sistema educatiu dels estats membres. Així i tot, ha reconegut els beneficis que té sobre l'educació i la formació, com la reducció de la càrrega burocràtica sobre el professorat i el desenvolupament dels programes educatius a mesura.
OpenAI presenta la nova versió de ChatGPT-4o
Per contra, aquesta tecnologia avança amb rapidesa. L'empresa d'intel·ligència artificial (IA) OpenAI ha presentat este dilluns ChatGPT-4o, la nova versió gratuïta, més ràpida i amb capacitats millorades del seu popular bot. La cap tecnològica Mira Murati, en una sessió oberta i retransmesa per internet, ha dit que esta versió “millora les seues capacitats en text, visió i àudio”, i que suposa un “gran pas avant” en la facilitat d'ús.
El màxim executiu d'OpenAI, Sam Altman, ha destacat en X que ChatGPT-4o és “el millor model fins ara”, “multimodal” i disponible per a tots els usuaris, inclosos els del pla gratuït.