Provocar en una campanya publicitària: encert o errada?

Nike contrata com a rostre oficial un jugador de futbol americà, símbol antiracista, i les accions baixen un 3,19%.

Colin Kaepernick, al centre, en imatge d'arxiu d'octubre de 2016
Colin Kaepernick, al centre, en imatge d'arxiu d'octubre de 2016 / (Reuters)
05 de setembre 2018 - 20:25

La multinacional de roba i sabates esportives Nike acaba de contractar com a cara oficial de la 30 campanya del "Just do it" ('Només fes-ho') Coilin Kaepernick. Una decisió que ha alçat la polèmica als Estats Units: qui és i per què causa tants problemes? Kaepernick és un exquarterback de l'NFL (Lliga de Futbol Americà) que fins al 2016 jugava en els 49ers de San Francisco. 

L'esportista va començar en la temporada del 2016 a agenollar-se abans de cada partit, en el moment d'entonar l'himne nacional, en compte d'estar de peu. Ho va fer per tal de protestar contra el racisme i contra la brutalitat policial contra la comunitat afroamericana. Darrere d'ell, molts altres el seguiren, però ell va convertir-se en la imatge més pública de protesta que va fer que, fins i tot, el president nord-americà, Donald Trump (que fa uns dies demanava modificar el reglament perquè cap jugador cobrara un partit si no estava dret quan s'entonara l'himne a l'inici de l'encontre), el criticara obertament i li tancara les portes de la Casa Blanca. Kaepernick no va tornar a jugar mai més però això no ha impedit a Nike contractar-lo sota el lema de "Belive in something, even if it means sacrificing everything" ('Creu en alguna cosa, fins i tot si això significa sacrificar-ho tot').

I les reaccions no s'han fet esperar. En poques hores, les xarxes s'inundaven de missatges a favor i en contra tant de Kaepernick com de l'empresa nord-americana. Fins a 70.000 missatges i una campanya de boicot que incita a cremar les sabates de la marca, en què juguen amb el hashtag #justburnit ('només crema-ho'), enfront del de l'empresa, #justdoit ('només fes-ho'); a trencar els seus productes i en què se li fan fortes crítiques. A més, es va produir una baixada en borsa de la companyia del 3,19% en la jornada del dimarts (la baixada més elevada en tot el mes d'abril) sense saber com reaccionarà el mercat en els pròxims dies (dimecres només es va recuperar un 0,31%). Una pèrdua valorada en uns 3.750 milions de dòlars. 

D'atra banda, han començat a ploure els missatges de suport. Des de la tenista Serena Williams (que, al cap poc de passar a semifinals en l'Obert dels Estats Units elogiava la valentia i el coratge tant de l'esportista com de Nike), i altres esportistes com LeBron James (jugador de bàsquet de Los angeles Lakers), Odell Bekcham Jr. (receptor de l'NFL) o Shaquem Griffin (jugador de l'NFL)... fins a figures el món de la política com l'exdirector de la CIA, John Brennan. De fet, s'estima que amb aquesta polèmica Nike ha aconseguit una publicitat gratuïta que els haguera costat més de 43 milions de dòlars.

Aquesta campanya ha beneficiat o ha perjudicat Nike? El temps ho dirà. De moment, hui dimecres han llançat a Mèxic una altra campanya centrada en problemes de caràcter social: en aquest cas per a apoderar la figura de la dona a Hispanoamèrica, amb crítiques contra el masclisme, amb una crida a trencar els estereotips per qüestió de gènere. 

També et pot interessar