Els problemes amb el transport escolar continuen dues setmanes després de l'inici del curs

L'empresa adjudicatària, Monbus, continua treballant per a donar el servei compromés, mentre les famílies de l'alumnat demanen solucions "urgents"

Alumnat baixa d'uns dels autobusos de Monbus
Alumnat baixa d'uns dels autobusos de Monbus / À Punt NTC

Quasi dues setmanes després de l’inici del curs, els problemes amb el transport escolar encara no s’han acabat de solucionar. Les incidències persisteixen i les famílies de l'alumnat de diversos centres escolars de la Comunitat Valenciana veuen com els autobusos no arriben, fan tard o no compleixen les condicions necessàries per a traslladar-los.

À Punt Notícies ha pogut contactar amb mares i pares de l'alumnat que, davant d'aquesta situació, han de portar els fills amb el seu cotxe particular. O, inclús, famílies que han hagut de contractar gent per tal que s'encarregue de portar els fills i filles a l'escola mentre perduren els problemes amb el transport, segons explica president de l'AMPA del col·legi l'Encarnació de Torrent, Javier Parrilla.

Tot va començar el passat 11 de setembre, en l'inici del curs escolar. A la província de València, un miler d'alumnes de primària, secundària i educació especial no van poder començar les classes a l'hora per falta del servei d'autobús. En total hi havia catorze línies i una quinzena de centres afectats, ubicats a Torrent, Alzira, Algemesí, Xest, Picassent, València i pedanies com el Saler.

L’encarregat d’operar els transports era l’empresa gallega Monbus, que s’estrenava a la Comunitat Valenciana després d’adjudicar-se un dels lots del concurs públic de transport escolar. La companyia va explicar aleshores que va ser un malentés perquè aquell dia faltaren catorze conductors a la faena, però ningú havia avisat les famílies.

Les incidències, però, han continuat perpetuant-se en els dies posteriors: autobusos que no cobreixen la ruta, retards, rampes elevadores per a cadires de rodes que no funcionen, vehicles sense adaptar, conductors que desconeixen el camí als col·legis… El problema és especialment sagnant per als centres d'educació especial amb alumnat de mobilitat reduïda o amb autisme, a qui els canvis de rutina els afecten molt més que a la resta.

Encreuament d'acusacions entre Monbus i Valencia 23

Finalment, Monbus va trencar el silenci dimarts passat amb publicitat pagada a tota pàgina en els principals diaris valencians. Assegurava que la “falta de planificació” o “la insuficiència de mitjans materials” no era la causant de les incidències i atacava l'anterior concessionària, la Unió Temporal d'Empreses (UTE) Valencia 23, a la qual atribueix una actitud “obstruccionista”. L'acusa d'incomplir la legislació per a dilatar fins al 4 de setembre, una setmana abans de l'inici del curs, l'intercanvi d'informació sobre el personal subrogable entre les dues firmes, “al contrari del que hauria de ser una actitud constructiva que garantira una successió del servei regular i normal”.

Seguidament, Juan José Yuste, president de l'UTE Valencia 23, va desmentir a À Punt qualsevol entrebanc a la nova adjudicatària. Yuste defén que s'ha complit de manera escrupolosa amb la normativa i que s'ha entregat dins del termini, i en la forma escaient, la documentació preceptiva des que l'adjudicació es va oficialitzar, el 31 d'agost.

L'UTE Valencia 23 va presentar un recurs contenciós administratiu contra l'adjudicació de Monbus. Des de l'empresa asseguren que hi havia una “duplicitat” de vehicles i afirma que Monbus havia presentat els mateixos autobusos per a circular a Galícia i a València. “El grup Monbus, el que diu en la declaració jurada, és que tenen una comptabilitat completa d’horaris. Però el que és cert és que un autobús que està fent una ruta escolar a Galícia, a la mitja hora no pot fer-ne una altra a València”, declara Yuste. A més, algunes de les empreses valencianes que ofereixen el servei de transport escolar, estan arreplegant informació per a estudiar si emprenen mesures legals conjuntes contra l'empresa gallega.

Monbus assumeix “la dificultat, per no dir impossibilitat, de prestar el servei en les condicions de qualitat i eficàcia a les quals es va comprometre”. No obstant això, considera que “s'està solucionant” amb la incorporació temporal de personal de les empreses de l'UTE en què participa, amb conductors vinguts de Madrid i Saragossa, entre altres. A més, manifesta el compromís de “construir, de manera immediata, una plantilla integrada, en exclusiva, per personal de conducció amb experiència i arrelament a la zona”, i assegura està duent a terme “processos de selecció i formació”.

La subrogació dels conductors

El 31 d'agost, el mateix dia que es va publicar l'adjudicació del contracte a Monbus, els conductors van rebre una carta en què se'ls comunicava que serien subrogats. Però alguns dels treballadors amb els quals ha contactat À Punt expliquen que en cap moment Monbus pretenia respectar les seues condicions laborals, que marca el conveni: entre 1.400 i 1.600 euros de mitjana per a un contracte de quaranta hores de dilluns a divendres. En conversa telefònica amb À Punt, Monbus ho nega i sosté que ha complit amb la llei de manera escrupolosa. 

Paco Rodríguez, conductor de Transit Bus, una de les setanta empreses valencianes que durant dècades han prestat el servei de transport escolar, assegura que no han rebut cap pressió per part de l'empresa per a refusar la subrogació de Monbus. Ho diu en referència a les declaracions del conseller d'Educació, José Antonio Rovira, en les quals afirmava que els conductors havien rebut “pressions” per part de l'anterior concessionària. “Em van sorprendre molt. Al final un conductor vol fer la seua jornada i li és igual ací que allà”, comenta Rodríguez.

Les famílies demanen solucions “urgents”

Farts de denunciar aquests episodis, aquest dijous les famílies de l’alumnat van decidir portar les protestes a les portes de la Conselleria d'Educació, a l'avinguda de Campanar de València. Convocats per la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes (Fampa), desenes de persones es concentraren en la seu principal del departament dirigit pel conseller Rovira per a exigir solucions “urgents”.

El conseller José Antonio Rovira es reuneix amb les famílies a les portes de la conselleria d'Educació
El conseller José Antonio Rovira es reuneix amb les famílies a les portes de la conselleria d'Educació / À Punt NTC

El 12 de setembre Educació va obrir un expedient sancionador a l'empresa concessionària per incomplir el servei després d'un segon dia d'incidències. Però les famílies afectades reclamen més “contundència” i que finalment es pose fi a l'odissea que suposa per als fills i filles arribar a escola. El conseller, que va eixir a les portes de la conselleria i va romandre amb els pares i mares vora mitja hora, es va comprometre a comprovar a quin grau d'incompliment ha arribat la contracta a través de la inspecció educativa i a aplicar les sancions pertinents, però no va poder concretar en quina data es resoldrà la situació.

També et pot interessar

stats