Les pedagogies alternatives s’obrin pas enfront l’ensenyament convencional

Les escoles s’adapten a donar preferència als interessos, les emocions i els ritmes de l’alumnat

Aula del CEIP Princesa d'Astúries d'Elx / À Punt NTC

Les pedagogies alternatives s'obrin pas en l'ensenyament convencional. Cada volta són més les mares i els pares que busquen centres on l'ensenyament s'adapte als xiquets i les xiquetes, i no al contrari. Hem visitat dos d'aquests col·legis on les aules han deixat de ser espais tancats i rígids: l’escola pública Princesa d'Astúries d'Elx i la privada València Forest School.

Letícia Gómez, directora del CEIP Princesa d’Astúries, explica que a les aules del centre no tenen ni llibre ni pupitres. “Utilitzem molt de material manipulatiu i també ens centrem en la imaginació i els interessos de l’alumnat”, comenta.

"Els xiquets i les xiquetes són persones en moviment i necessiten moviment per aprendre. Qualsevol aprenentatge ha de passar per la manipulació i pel seu estat emocional”, conclou Gómez.

Per la seua banda, Laura Martín, directora de la València Forest School, matisa que la millor manera d’aprendre és amb projectes reals: "Són coses que fan perquè estan motivats, no perquè els les demanem". A l’escola es basen en el respecte dels interessos, les emocions i els ritmes de l'alumnat.

"Normalment, hi ha molta llibertat perquè el xiquet seguisca el seu camí”, continua Martín. Això vol dir que no hi ha una classe convencional, sinó que totes les matèries es combinen i s'aprén de tot alhora.

Al cap i a la fi, es tracta de complir el currículum escolar, però amb altres estratègies i materials.

També et pot interessar

stats