Peatge a les autovies: quant podria costar desplaçar-se pel territori valencià?

Aplicant una tarifa mitjana d’uns quatre cèntims per quilòmetre, anar de Vinaròs a Oriola (366 quilòmetres) costaria 14,64 euros

Imatge de portada: AP-7, al pas per Castelló
Imatge de portada: AP-7, al pas per Castelló / À Punt NTC

Conduir per l’autovia de forma gratuïta té els dies comptats. Tal com va anunciar aquest dimarts el govern espanyol i com ja va avançar el mes de maig, a partir de 2024 com a màxim, les autovies deixaran de ser d’accés lliure i serà obligatori pagar un peatge per a fer-ne ús. Una taxa que, segons ha manifestat el secretari general d'infraestructures, Sergio Vázquez, ja està implantada en altres països europeus.

Des del govern central han ressaltat que el que es persegueix amb aquesta taxa és cobrir el dèficit de la xarxa d’alta capacitat i també impulsar el canvi cap a models de transport més eficients. Segons la Ministra de Transports, Raquel Sánchez, en els pròxims mesos es plantejarà "un sistema de tarifació" que se sotmetrà a debat amb el conjunt dels agents socials i econòmics i amb el sector del transport. 

Malgrat que encara no hi ha cap concreció de l'executiu pel que fa a quines serien les tarifes, sí que s'han plantejat diverses propostes dels sectors que es veuran més afectats. Així, la patronal de les grans constructores, Seopan, proposa un peatge de 0,03 euros per quilòmetre per als vehicles lleugers i d'1,14 per als pesats. Mentre que la Associació d’Empreses de Conservació i Explotació d’Infraestructures (Acex) defén que una tarifa entre tres i cinc cèntims per quilòmetre seria suficient per a fer front al dèficit de les carreteres espanyoles.

Així, aplicant una tarifa mitjana d’uns quatre cèntims per quilòmetre, anar de Vinaròs a Oriola (366 quilòmetres) costaria 14,64 euros. De Castelló de la Plana a València podria costar uns 2,96 euros, mentre que anar d’Alacant a València serien vora 6,64 euros i fins a Elx, vora 7.

També et pot interessar

stats