Patis inclusius, un model per a trencar els estereotips de gènere i disminuir conflictes

A la Comunitat Valenciana ja hi ha 200 escoles que han apostat per aquest model de pati amb molts bons resultats

El CEIP José Mollà ha canviat molt des que van apostar per tindre un pati coeducactiu

Coeducar significa educar en igualtat i implica tota la vida que es fa en un centre: el llenguatge que utilitzen tant professorat com alumnat, els llibres de text i, fins i tot, l’organització de les dinàmiques en espais comuns com el pati. Fins ara, 200 centres escolars de tota la Comunitat Valenciana han apostat ja per la innovació educativa i han posat en marxa projectes de patis coeducatius. 

És el cas del CEIP José Mollà, un centre que ha canviat molt des que van apostar per tindre un pati coeducactiu en detectar que els grans conflictes de convivència es donaven a l’hora del pati i la majoria estaven generats per l’activitat del futbol, explica la coordinadora del projecte, Cristina Sancho. 

Fins que canviaren el model, el futbol ocupava un 80% de l'espai i divertia un 20% de l'alumnat. A més, espacialment els xics ocupaven tot el centre del pati i les xiques es veien relegades a la perifèria en un reflex de la societat patriarcal en què vivim.

Ara les porteries són un ingredient més d'una recepta plena d'opcions en què jocs populars com botar a la corda, el mocadoret o les bitles ara tenen cabuda en un espai on hi ha la possibilitat de descobrir interessos nous. 

Amb un pati inclusiu en què el futbol no ocupa la major part de l’espai, xiquets i xiquetes juguen conjuntament i disminueixen els conflictes, assegura la doctora en psicologia Sandra Molines.

Un pati coeducatiu és un espai d'igualtat i que trenca estereotips de gènere. Un lloc compartit al centre on es pot llegir, cuidar l'hort o escalar un rocòdrom. A més, hi ha espai per a treballar els valors, per exemple el banc de l'amistat, on lloc on seure per fer saber a la resta que necessites companyia.

També et pot interessar