La nova llei de l'audiovisual ja inclou les persones influenciadores: com els afecta?
Aquests perfils es consideren "prestadors de servicis audiovisuals" i, per tant, passen a cenyir-se a les mateixes normes que una televisió o una ràdio
L'auge de les xarxes socials ha creat una nova professió: la d'influenciador o influenciadora. Aquest ofici del segle XXI s'ha convertit en un nou mitjà de comunicació tant o més potent que els convencionals, per això, des de principis de juliol s'han de cenyir a la nova llei de l'audiovisual i seguir les mateixes normes que una televisió o una ràdio.
Entre d'altres, aquests perfils han de limitar el contingut evitant la violència o la discriminació. Però, com ha afectat l'aplicació de la llei a les estreles de les xarxes?
Sergio Jurado, mag i influenciador amb sis milions de seguidors a TikTok, opina que el canvi no afecta massa el contingut, ja que les mateixes plataformes contemplen una regulació que compleix els supòsits de la llei audiovisual. De la mateixa opinió és Vanessa Català, que amb mig milió de seguidors a TikTok s'encarrega de complir escrupolosament els permisos de les imatges que publica.
Però no tota la gent que trobem a les xarxes treballa igual. Per això la nova llei concreta sancions, com les que arriben a un milió d'euros per continguts i publicitat enganyosa o encoberta, on, en casos més greus, se suspendrà el compte. Seran especialment castigats els missatges que fomenten l'odi, vulneren drets de menors o atempten contra les dones
Es calcula que vora 10.000 influenciadors a tot Espanya haurien de complir la nova llei de l'Audiovisual.