És rendible ser influencer hui en dia?

La majoria no guanya prou per a arribar a fi de mes, però els serveix per donar-se a conéixer i els compensa si gaudeixen fent-ho

És rendible ser influencer hui en dia? / À Punt NTC

Aquest dimarts ha tingut lloc al Centre Cultural Las Naves la presentació de l’informe Ser influencer hui: possibilitats i obstacles d’una nova font d’ocupació, que ha elaborat la Càtedra d’Economia Col·laborativa i Transformació Digital de la Universitat de València.

En aquesta jornada s’han tractat diversos temes relacionats amb els i les influencers, com ara la incidència que tenen en la regulació del sector publicitari, o la cadena de valor en els influencers. A més, hi ha hagut la presència de diversos influencers i creadors i creadores de continguts que han compartit l'experiència pròpia com a creadors i creadores de continguts. 

Una de les característiques comunes és que són persones de gran capacitat comunicativa i milers de seguidors i seguidores en les xarxes socials, però només una xicoteta elit guanya tant dedicant-se a crear contingut per a poder viure d’això, explica la coautora de l’estudi, Luminita Patras. “Alguns es podrien jubilar, però la gran majoria no podrien ni arribar a final de mes”, puntualitza. 

Una realitat que corrobora Miriam Jiménez –@verdequetequieroverde_ en Instagram– sociòloga i influencer, que afirma que, amb un guany de 0,02 euros per cada 100.000 visualitzacions, per exemple, en TikTok, no pot arribar a final de més, i això que li dedica entre 25 i 30 hores setmanals, que corresponen a mitja jornada laboral. 

Perquè aquesta és una altra de les coses que tenen en comú els i les influencers: la quantitat d’hores al dia que els ocupa, ja que, a més de crear continguts per a les xarxes, que porta darrere tota una tasca de gravació i edició de vídeos o fotos, han de llegir i contestar els missatges i comentaris, perquè a l’audiència li agrada obtindre respostes. De fet, Adrián Mora –@adrianmoramaroto en instagram– reconeix que passa el dia “pujant fotos i contestant missatges” i que ser influencer li lleva més temps que una jornada laboral.

En aquest sentit, Andrés Boix, codirector de la Càtedra d’Economia Col·laborativa i Transformació Digital i professor de Dret Administratiu de la UV, defén que “és una professió molt professionalitzada” en la major part dels casos, i que això requereix que siga regulada com qualsevol altra activitat professional. Amb la diferència que aquestes persones estan sotmeses als algoritmes de les plataformes i a la dependència de la publicitat per a guanyar diners. De fet, Boix considera que les persones que viuen de pujar vídeos a YouTube harien d’estar considerades treballadores d’aquesta xarxa social, però l’empresa s'hi nega rotundament, explica. 

Aleshores, si poques i pocs són els escollits per a poder viure de ser influencer i demana tanta professionalització i invertir-hi molt de temps, per què continuen fent-ho? La resposta és clara: és una bona forma de promocionar-se i donar-se a conéixer perquè els contacten d’altres llocs per a col·laborar –com ha sigut el cas de la jornada de hui– i també perquè –asseguren– compensa fer-ho, si no arribes mai a deixar de gaudir fent-ho. 

També et pot interessar