Un de cada tres joves voldria ser influencer o creador de continguts

Un estudi realitzat pel Centre Reina Sofia recull com les xiques bloquegen en major mesura gent per assetjament en les xarxes socials

Un de cada tres joves voldria ser influencer o creador de continguts
28 d'abril 2022 - 19:55

Amb una mitjana de 6,95 hores diàries d'oci vinculat al món digital —des de música i sèries a xarxes socials— i quatre dispositius diferents al seu abast, un de cada tres joves d'entre 15 i 29 anys afirma que li agradaria ser influenciador o dedicar-se professionalment a la creació de continguts, segons un estudi realitzat pel Centre Reina Sofia sobre Adolescència i Joventut.

Sota el nom Consumir, crear, jugar. Panoràmica de l'oci digital de la joventut, l’informe recull una enquesta digital feta a 1.200 joves, que reconeixen seguir creadors de continguts sobretot en Instagram (81,6%), però també en YouTube (59%) i TikTok (55,6%).

Els continguts preferits són música, videojocs i humor, però hi ha importants diferències de gènere: les xiques busquen més temes sobre música, cinema, moda o viatges i els xics, sobre videojocs, esport, ciència i tecnologia. El 31% dels enquestats afirma que du a terme alguna despesa dirigida a aquests creadors de contingut, bé siga subscripcions o donacions. Un de cada quatre sol, a més, comentar en els xats, vídeos o publicacions.

En general hi ha una visió positiva sobre la professió de creació de contingut; la majoria opina que té futur i que permet més creativitat que els mitjans de comunicació tradicionals, encara que admet que està poc valorada socialment i que és difícil viure d'això. Tanmateix, un de cada deu declara que ja ho està intentant actualment.

Segons l'estudi, els videojocs s'han consolidat com a fonamentals en l'oci juvenil, encara que és una àrea bastant masculinitzada. Els joves destaquen el seu valor educatiu i com ajuden a desenvolupar competències personals i professionals, encara que les xiques apunten més sovint a la seua violència, la sexualització i l’aïllament. Així, s’arrepleguen experiències d'assetjament, fustigació i vulneració de la intimitat, sobretot entre les dones, que són les qui en major mesura han bloquejat altres usuaris per assetjament.

Pel que fa als joves amb posicions socioeconòmiques més desfavorables, gaudeixen menys d’aquest oci digital, tot i que alguns admeten un consum excessiu i fins i tot compulsiu. A més, l’estudi alerta de l'alt desconeixement que tenen sobre la despesa en subscripcions a continguts de pagament, donacions i microtransaccions.

També et pot interessar