Els menors de famílies amb menys renda veuen el doble d'anuncis de menjar ultraprocessat
Els de classe social baixa van rebre un 94,4% més d'impactes de la publicitat d'aliments i begudes no saludables
Els xiquets i xiquetes de famílies amb baixos ingressos reben el doble d'impactes de publicitat sobre aliments i begudes ultraprocessades, en comparació amb els menors de classe social alta. Així ho revela un estudi liderat per l'Escola Nacional de Sanitat de l'Institut de Salut Carlos III, amb la col·laboració de la Universitat d'Alacant, l'Hospital Central de la Creu Roja San José i Santa Adela de Madrid i l'Hospital de Santa Bàrbara de Puertollano, a Ciudad Real.
L'objectiu de la investigació era aportar evidències científiques sobre les desigualtats socioeconòmiques en l'exposició a publicitat d'aliments i begudes ultraprocessades, un factor que incideix directament en l'obesitat infantil, que afecta especialment en les famílies amb menys recursos.
L'estudi, basat en quasi 2.000 menors i adolescents d'entre quatre i setze anys, analitza quanta publicitat reben en televisió durant una setmana completa. L'exposició es va mesurar amb un audiòmetre i el contingut nutricional dels aliments i begudes anunciats es va analitzar utilitzant el perfil nutricional de l'oficina regional per a Europa de l'Organització Mundial de la Salut (OMS). També es van analitzar les franges horàries en les quals s'emet més publicitat d'alimentació no saludable, el tipus d'aliments i begudes més anunciats (dolços de xocolate, galetes, cacau soluble, carn processada, begudes ensucrades, etc.), i els canals que més anuncis d'aquest tipus emeten (foren específics per a xiquets o generalistes).
La investigació va concloure que un terç dels anuncis s'emeten de 20:30 a 24:00 de la nit i que els menors van veure 82,4 anuncis d'aliments i begudes de mitjana cada setmana (el 81,8% dels productes poc saludables), la majoria fora de la franja horària de protecció infantil. A més, els xiquets espanyols van rebre una mitjana de deu impactes diaris (cada impacte equival a un visionat) d'anuncis televisius d'aliments i begudes poc saludables.
En conclusió, els menors de classe social baixa van rebre un 94,4% més d'impactes de la publicitat d'aliments i begudes no saludables que els de classe alta (99,9 impactes setmanals enfront de 51,4). A més, el percentatge de xiquets que van veure cada anunci va ser un 71,6% major en els participants de classe baixa que en els de classe alta.
L'estudi demostra que l'exposició dels xiquets de classe baixa és el doble que la dels de classe alta, una dada que explica les xifres d'obesitat infantil a Espanya, que és major en les famílies amb menors nivells d'educació i renda.
A la vista d'aquestes dades, els autors suggereixen restringir la publicitat d'aliments no saludables en televisió en horari infantil ampliat (entre les 6:00 i les 24:00 hores) per a protegir els xiquets dels efectes nocius de la publicitat d'aliments i begudes no saludables, i reduir les desigualtats en salut associades a aquesta exposició.