La dieta de la pantalla

Descansar bé i reduir l'ús de pantalles, claus per a combatre l'obesitat infantil

La dieta de la pantalla
Carme Domingo
05 de maig 2021 - 22:55

Maria va començar a treballar amb l’equip de nutrició de l’Hospital Doctor Peset de València quan tenia 14 anys i pesava 72 quilos. Hui en té 17, ha pegat una bona estirada i pesa sis quilos menys...El camí ha sigut llarg, però assegura que “paga la pena”.

Els seus pares van decidir demanar ajuda mèdica perquè se sentia sempre cansada i apàtica. Passava hores davant de diferents pantalles: el mòbil, l’ordinador... Tenia un sobrepés considerable per a la seua edat i estatura.

Hui és una adolescent sana i el seu pes està més que equilibrat. El secret: alimentació saludable, esport. I un factor que moltes vegades no es contempla: dormir com toca. I per a aconseguir-ho a Maria li receptaren reduir les hores d’exposició a les pantalles.

“Ara sempre una hora abans de gitar-me, desconnecte el mòbil per a descarregar la vista i preparar el cos per a dormir”, explica en declaracions a À Punt Notícies.

La llum dels mòbils, enemiga

L’objectiu d'aquesta dieta és descansar bé per a perdre quilos. Hi té un paper fonamental la melatonina, també coneguda com l’hormona del son. Pilar Codoñer, cap de pediatria de l’Hospital Peset, explica que la fabrica el cervell quan el sol es pon. Però la llum blava de mòbils i tauletes impedeix que faça el seu treball.

Quins efectes té la falta de descans en l’obesitat?

Per no dormir bé, els xiquets i xiquetes tenen més son durant el dia, estan cansats i no fan exercici. A més, no dormir fa que tinguen més apetència per aliments i picotegen durant la nit, explica Pilar.

Durant la pandèmia l’ús de dispositius digitals s’ha disparat. I per exemple, afegeix Vanesa Marín, una de les doctores que participa en l’estudi, quan estem amb un videojoc o una tauleta al sofà, els aliments que consumim normalment són ultraprocessats o begudes ensucrades, que engreixen molt.

Maria és la millor mostra que la dieta de la pantalla funciona. Assegura que perdre pes l'ha canviada per dins i per fora. Està més segura d’ella mateixa i més oberta a conèixer gent nova. Se sent feliç i diu amb un somriure a la cara que encara no s’ho pot creure. 

Dormir bé i reduir l'ús de pantalles és important, però cal no oblidar dos elements claus per a combatre l'obesitat infantil: l'alimentació sana i l'esport.

Com és un plat saludable?