Mengem més carn i ous, però menys oli: així canvia el consum en les llars
L'últim informe del Ministeri d'Agricultura mostra que la compra d'aliments i begudes s'estabilitza al novembre, però les famílies gasten un 7,4% més per la pujada dels preus
Les llars espanyoles han respost a l'encariment generalitzat que han patit els aliments de la cistella bàsica de la compra en l'últim any amb un consum menor d'oli i fruita, en favor d'un augment en altres productes com són la carn i els ous. És la tendència que dibuixen les últimes dades sobre consum alimentari en les cases, publicades aquest dimecres pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i corresponents al mes de novembre. L'estadística mostra que el nivell de compra d'alimentació i begudes s'ha estabilitzat amb un 0,4% més de volum respecte al mateix període del 2022. Tot i això, la pujada del preu mitjà en un 7% ha portat la població a gastar un 7,4% més.
La davallada és especialment significativa en el cas de l'oli (-14,8% anual), el pa (-3,1%) i la fruita fresca (-2,2%). Per contra, hem començat a ingerir més carn (+10,3%), begudes espirituoses (+6,8%) i ous (+6,3%). Agricultura atribueix el creixement en la demanda de productes carnis en les llars a un consum més gran de carn fresca i congelada, mentre que la transformada —fumada, curada o salada amb conservants químics— està en retrocés.
El mes de novembre ha resultat també favorable per al sector pesquer, que veu augmentar en un 3,6% el volum de compra de productes procedents de la mar. Aquest creixement és transversal i s'estén a tots els segments, destaca el ministeri liderat per Luis Planas.
Del costat contrari, l'oli d'oliva perd fins a un 34,7% dels litres consumits a conseqüència de l'escalada desorbitada dels preus, mentre que el de gira-sol en guanya un 21%.
La despesa econòmica només s'ha vist reduïda en el cas del pa, que ara costa un 2% menys que el novembre del 2022. S'incrementa, en canvi, en la resta de productes, encapçalats per les begudes espirituoses (+14,6%) i la carn (+13,4%).
Agricultura assenyala que la fruita fresca ha perdut importància en la cistella de la compra, on l'augment del volum consumit de plàtans, kiwis i altres fruites no compensa la caiguda patida en les taronges, mandarines, pomes i peres.
D'altra banda, les cases espanyoles han incorporat més quantitat d'aigua per a beure envasada (+3,7%), sidres (+19,6%) i begudes espirituoses (+6,8%), encara que han reduït la compra de cerveses (-3,5%) i, en grau més baix, de vi i begudes derivades del vi (-0,6%), així com gasoses i begudes refrescants (-0,7%).
En l'acumulat entre novembre del 2022 i del 2023, les famílies han disminuït el nivell de compra d'alimentació i begudes per a consum domèstic en un 1,5%, mentre que el mercat ha crescut el 8,9% per efecte de la pujada dels preus mitjans (+10,6%). El sector carni guanya un 4,3% més de volum de compres respecte dels dotze mesos anteriors i el dels ous avança un 7,7%. En el pesquer, en canvi, l'adquisició de productes es contrau un 4% per la disminució del consum en tots els segments. Les cases compraren també un 3,4% menys de llet líquida i derivats lactis, que s'uneix a la retallada en el pa (-1,7%), sucre (-1,9%) i llegums (-1,9%). L'oli també perd presència en les llars (-4,9%) en l'acumulat anual, sobretot per la caiguda del 15,1% del volum d'oli d'oliva.
El segment de begudes tampoc ha evolucionat de manera favorable d'acord amb el Ministeri d'Agricultura, que ressalta les contraccions en la demanda del vi i les begudes derivades (-5,4%), de les espirituoses (-3,7%) i les gasoses i begudes refrescants (-2,5%), davant del lleuger augment del consum d'aigua envasada (-0,6%).