Més de la meitat de les persones amb depressió no reben tractament farmacològic o teràpia

El 13 de gener se celebra el Dia Mundial de Lluita contra la Depressió per a fer visible aquesta malaltia mental.

Més de la meitat de les persones amb depressió no reben tractament farmacològic o teràpia

Entre el 8% i el 15% de la població mundial pateix depressió, segons dades de l’OMS, però més de la meitat dels afectats al món no són tractats a causa de l’infradiagnòstic i la falta o dificultat d’accés als tractaments farmacològics i de teràpia. Hui, 13 de gener, se celebra el Dia Mundial de Lluita contra la Depressió, per a donar visibilitat a aquest trastorn mental, en molts casos infradiagnosticat i estigmatitzat.

La posada en marxa del procés de la vacunació contra la Covid-19 està sent un baló d'oxigen per a les persones que pateixen ansietat i depressió, ja que l'esperança que comporta veure més prop la fi de la pandèmia està rebaixant els nivells d'estrés.

Els psicòlegs veuen la vacuna com un antídot per a la crisi emocional. El periodista d’À Punt Jordi Cabezas va entrevistar fa uns mesos el degà del Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana, Francisco Santolaya. Santolaya afirma que “és essencial poder reforçar la xarxa de serveis públics de salut mental i d’atenció primària”.

Aquest trastorn mental, afecta especialment els professionals sanitaris que no hem d’oblidar que són persones. Un estudi de l'Hospital de la Mar de Barcelona revela que quasi la meitat dels professionals sanitaris d'Espanya, un 45%, presenta un risc alt de trastorn mental després de treballar en la primera onada de la Covid. Un 3,5% d'aquests professionals, fins i tot, arriben a pensar en el suïcidi, més del triple de la mitjana de la resta de la població. Els principals símptomes que presenten són depressió, ansietat, atacs de pànic, estrés posttraumàtic i abús de substàncies.

Per a reduir els riscos de patir aquesta malaltia, aguditzada a causa de la pandèmia, les veus expertes recomanen mantindre el contacte amb les persones estimades, organitzar rutines personals, no consumir notícies en excés, fer exercici i buscar moments de relaxació.

En aquest sentit, el psicòleg Enric Valls ens va donar en À Punt Notícies algunes claus per a combatre l’esgotament emocional i per a tractar de connectar amb la felicitat.

També podem seguir aquests consells i receptes amb evidència científica, sense haver de canviar dràsticament de vida, que vam tractar en el programa d’À Punt Felicitat 3.0.

No obstant això, quan aquestes claus i canvis de rutines no siguen suficients sempre cal demanar ajuda psicològica.

També et pot interessar