La fi de la línia fantasma
S'estan licitant les obres de la L10 de Metrovalència, que connectarà el centre amb l'Oceanogràfic i Natzaret.
10 anys d'obres paralitzades han convertit l'antiga T2 del metro en un univers paral·lel a les entranyes de València. Segur que recorden les fotos i vídeos penjats en internet d'un jove navegant en barca pel túnel que travessa el barri de Russafa. O la festa rave de la nit de Cap d'Any del 2016 al punt on estava projectada l'estació del carrer Alacant. Un gegant subterrani en què es van gastar 195 milions d'euros, que dormia al subsòl de la ciutat i que tornarà a prendre vida al gener de l'any que ve.
La Generalitat està licitant les obres de l'antiga T2, ara anomenada L10, per a evitar que es confonga amb la Línia 2 que uneix Llíria i Torrent. Està previst que el primer trimestre de 2019 comencen les obres que uniran el centre de la ciutat amb el barri de Natzaret, i es farà en dues fases. La primera fase acabarà el 2021 i anirà des del carrer Alacant fins a l'Oceanogràfic.
Amb aquesta intervenció es posarà en marxa el túnel ja foradat que va des del carrer Alacant fins a l'avinguda Amado Granell Mesado (abans General Urrutia). A partir d'ací, el metro eixirà a la superfície fins a l'Oceanogràfic, a la Ciutat de les Arts i les Ciències. Segons ens ha confirmat el gerent de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, Juan Andrés Sánchez Jordán, el cost estimat de les obres es de 50 milions d'euros (30 aportats per l'administració autonòmica i 20 per fons europeus Feder). Ja s'estan gestionant les ajudes.
El finançament de la segona fase, la que durà la Línia 10 de l'Oceanogràfic fins al barri de Natzaret, depén totalment de la Generalitat. Està pressupostada en 37 milions d'euros, i ha d'estar acabada el 2023.
Pendent d'un estudi de viabilitat està la resta del recorregut per on hauria d'anar l'antiga T2 d'acord amb els plànols urbans. Davall de la plaça Ciutat de Bruges tenim l'estació fantasma del mercat Central. Només està feta l'estructura, però s'ha convertit en un dels símbols de les obres inconcloses. La crisi va parar l'obra quan es volia connectar la plaça Ciutat de Bruges amb el carrer d'Alacant, el túnel mai es va fer.
A més llarg termini es planteja l'estudi de viabilitat tècnica i econòmica de la connexió entre el mercat Central i el pont de fusta. Ha de travessar Ciutat Vella, amb tot el que això suposa. Les perforacions es preveuen molt complicades, però es vol estudiar i sentir l'opinió dels tècnics. Si finalment es projectara, s'aconseguiria vertebrar millor dos barris com els de Natzaret i Orriols.
Fotos: Marián Company