El jovent amb ecoansietat és el que més cuida el planeta segons un estudi de la UA
Esta part de la població, però, també experimenta emocions negatives com ara "tristesa, impotència, por i depressió”
El jovent que presenta majors índexs d'ecoansietat és el més proactiu en la millora del planeta, segons un informe elaborat per la Universitat d'Alacant (UA) en col·laboració amb Ajuda en Acció i que s'ha fet públic este dijous. El treball assenyala que l'escassetat d'aigua és un dels majors motius de preocupació ambiental que manifesta la joventut valenciana, la qual “encara que manifesta una elevada preocupació mediambiental, experimenta nivells d'ecoansietat moderats”.
Així mateix, s'observa que “les persones amb més ecoansietat són les més propenses a adoptar comportaments per a millorar el planeta, però manifesten més incertesa de cara al canvi climàtic”.
Finançat per la Generalitat, el treball dels investigadors del departament de Màrqueting de la UA —Carla Rodríguez, Franco Manuel Sancho i Liudmila Ostrovskaya— analitza si la preocupació ambiental motiva o paralitza els joves a actuar per a cuidar el planeta i tracta d'oferir eines estratègiques que milloren els programes educatius.
Amb el títol “La preocupació mediambiental en la joventut valenciana: inhibidor o motivador del comportament proambiental?”, entre els conceptes del treball es posa de manifest que la joventut valenciana amb nivells d'ecoansietat elevats es mostra proactiva en la cura del planeta, però, alhora, “percep major risc de patir danys personals i experimenta emocions negatives com ara tristesa, impotència, por i depressió”.
Per este motiu, la investigació subratlla “la necessitat de donar suport al benestar emocional de la joventut mentre es fomenta el seu compromís amb el medi ambient a través de polítiques i accions concretes”.
D'acord amb els resultats obtinguts, l'informe ofereix orientacions per al disseny d'estratègies i la implementació de pràctiques enfocades a ajudar el jovent a gestionar l'ecoansietat i la preocupació pel canvi climàtic, tot això per a “convertir la preocupació en un catalitzador d'hàbits sostenibles, alhora que es promou el seu benestar personal”, expliquen els artífexs de l'informe.
Entre les principals propostes de l'informe s'inclou promoure l'educació ambiental equilibrada amb programes educatius que informen sobre els desafiaments mediambientals i ensenyen estratègies per a afrontar l'ansietat relacionada amb les conseqüències negatives del canvi climàtic.
També cal fomentar espais de diàleg i suport psicosocial al voltant de les preocupacions mediambientals, incentivar la participació activa i l'empoderament juvenil, convertir la preocupació en el canvi climàtic en acció i desenvolupar campanyes de comunicació positiva que mostren accions efectives motivadores en xarxes com Instagram o TikTok.