Joaquín Amills: “El dolor de les víctimes només pot mitigar-se quan hi ha esperança o il·lusió. Estem farts d’enfrontaments”
El president de SOS Desapareguts ha negat qualsevol contacte amb Mazón després de la reunió que van mantindre al març al Palau de la Generalitat
El president de SOS Desapareguts, associació que representa familiars de 26 víctimes mortals en la causa judicial oberta per la dana, lamenta que l’enfrontament polític de les últimes setmanes s’estiga traslladant a les víctimes de la catàstrofe. S’ha adreçat directament als dirigents polítics per demanar-los unitat i respecte cap al dolor que encara pateix la ciutadania, quan només ha passat mig any de la barrancada. “El dolor només pot mitigar-se quan hi ha esperança, il·lusió o una confiança que ara mateix no existeix. Estem farts d’enfrontaments, que no poden afectar els familiars de les víctimes (...) El que menys necessita el dolor és confrontació, venjança o ira. Necessita acceptació i pensar que la lluita és conjunta”, ha sentenciat.
En una entrevista este dijous en Les notícies del matí, Amills ha parlat sobre la reunió que va mantindre amb el cap del Consell, Carlos Mazón, a finals de març al Palau de la Generalitat, i que va provocar que més de 50 familiars de 38 víctimes mortals abandonaren l'acusació particular de l’entitat per estar-hi en desacord. Insisteix que va assistir a la trobada a títol personal i com a president de SOS Desapareguts, “no en representació de cap familiar” i que entén i respecta la decisió que van prendre les persones afectades. A més, ha reiterat que en tot moment va traslladar la decisió de reunir-se amb Mazón als representants dels familiars, que li van donar el vistiplau.
Quan li han preguntat si s’ha sentit utilitzat pel govern valencià després que Mazón defensara que s’havia reunit amb representants de les víctimes amb discreció “per a no instrumentalitzar-les”, Amills no ha negat amb rotunditat. “No em sent utilitzat, ni ara ni mai. El que diga la resta són altres coses”. A més, ha remarcat que manté les mateixes reivindicacions que va fer el dia de la trobada amb el president del govern valencià, com la petició perquè dimitisca i comparega voluntàriament en el juí que investiga la dana.
En este sentit, ha assegurat que després de la reunió no ha mantingut gens de contacte amb el president de la Generalitat ni té relació amb cap membre del Consell. “L’únic contacte va ser durant la sol·licitud de l'entrevista que, per descomptat, estàvem segurs que l’havíem de fer. Era el nostre deure (...) Ara no hi ha relació amb el Consell, però estem oberts a col·laborar o a donar la nostra opinió si ens ho demanen. No ens hi negarem”, ha asseverat.
Sobre el posicionament de les associacions de víctimes, que demanen una reunió amb Mazón sempre que siga a la zona zero de la catàstrofe —condició que el cap del Consell ja ha acceptat—, amb la presència dels mitjans de comunicació i amb la premissa que els incloguen formalment en la llista de compareixents de la comissió d’investigació, Almills ha dit que ho veu “perfecte”. Tot i això, ha lamentat que no se’ls pregunte quines són les seues demandes. “Quan es parla de les associacions, ningú ens ha consultat la nostra opinió. Representem una gran quantitat de familiars i ho fem de manera altruista, però no tindre la seu a la Comunitat Valenciana ens allunya del contacte. Des del primer moment estem oberts a col·laborar amb les associacions que ens ho demanen i, si és necessari, ens sumarem a les seues peticions”, ha conclòs.