Joan Palomares: “La forma d’autorepresentar-nos és cada vegada més pornogràfica i narcisista”

El sociòleg explica com les fotografies sexualitzades, les imatges d'èxit i el fet de mostrar-nos influents són les claus d’Instagram per tal d'atresorar milers de seguidors

El sociòleg valencià Joan Palomares conclou a la seua tesi que ens autorepresentem a les xarxes d'una forma "pornogràfica i narcisista"

El tipus de contingut que impera en Instagram és cada vegada més sexual i més narcisista. El sociòleg valencià Joan Palomares defineix aquesta xarxa com una extensió dels mercats i un aparador on les persones es mostren com un producte que quasi mai coincideix amb la realitat.

“La forma d’autorepresentar-nos té un caràcter cada vegada més pornogràfic i narcisista”, afirma el sociòleg, que relaciona aquesta tendència amb la força del poder neoliberal en què “el nostre jo s'entén ja com una marca a través de la qual ens projectem”.

És una de les principals conclusions de Palomares, que ha monitorat prop de deu mil comptes d'Instagram de joves entre 14 i 21 anys per a la seua tesi. El contingut és repetitiu, els principals influenciadors s'assemblen i la població més jove intenta imitar-los copiant hàbits, roba i espais, convertint-se, diu, “en un producte”.

En aquest sentit, explica que “en Instagram han trobat una fórmula molt més eficient que les estratègies clàssiques de la publicitat, perquè la publicitat a Instagram no és evident”, fet que facilita a les marques “arribar als consumidors d'una manera molt més directa”.

Un debat que s’obri al voltant de la regulació d’una qüestió tan central com són les xarxes socials i que tenen conseqüències directes en el nostre comportament i en la salut mental.

També et pot interessar