Per què hi ha més turbulències que abans i continuaran augmentant els pròxims anys?

La UPV participa en un estudi internacional per a comprendre i combatre turbulències extremes com les que van patir els passatgers de Singapore Airlines

Una persona ha mort i més d'una trentena han resultat ferides per turbulències "extremes"
Una persona ha mort i més d'una trentena han resultat ferides per turbulències "extremes" / Unsplash

Les turbulències en els vols comercials, per molestes que puguen ser, rara vegada causen víctimes mortals. Però les que van patir els viatgers que volaven este dimarts en un avió de Singapore Airlines des de Londres a la ciutat del sud-est asiàtic van ser "extremes", segons ha comunicat la mateixa companyia aèria. Una persona ha mort i 31 han hagut de ser hospitalitzades per les ferides que van patir després que l'avió perdera sobtadament centenars de metres d'altitud a causa de les fortes turbulències. "De sobte, hi va haver una caiguda molt dramàtica, per la qual cosa tots els que estaven asseguts i sense cinturó de seguretat van ser llançats immediatament contra el sostre", ha explicat un passatger a Reuters. 

Esdeveniments com este s’han intensificat durant les últimes dècades i la previsió dels experts és que les turbulències en avions siguen cada vegada més fortes. Un estudi publicat el 2023 en Geophysical Research Letters va exposar que les turbulències en cel ras (CAT) s'han incrementat en un 55% en quatre dècades. Este tipus de turbulències no són provocades per núvols o per travessar serralades i, per tant, són les més difícils de preveure.

L'estudi va trobar evidències clares que l'increment s'havia produït al voltant de les latituds mitjanes, en altituds de creuer d'avions, i va assenyalar l'Atlàntic Nord com la zona on més havien augmentat les turbulències, seguides d'algunes rutes molt transitades d'Europa, l'Orient Mitjà i l'Atlàntic Sud. La investigació, que es va realitzar sobre una de les rutes de vol més transitades de l'Atlàntic Nord va demostrar que la duració anual total de turbulències severes va ser la que més van augmentar, passant de 17,7 hores el 1979 a 27,4 hores el 2020. La turbulència moderada va augmentar un 37%, de 70,0 a 96,1 hores, i la lleugera un 17%, de 466,5 a 546,8 hores.

El motiu d'este increment? Com en la major part dels canvis bruscos i sense precedents que afecten el nostre planeta Terra, el canvi climàtic apareix novament com a principal responsable. Les rutes comercials dels avions solen aprofitar els corrents en jet per a desplaçar-se més ràpidament i estalviar combustible. Precisament en estos punts de l’atmosfera es produeixen canvis bruscos de vent, que estan darrere de les turbulències. L’increment de la temperatura provoca una major intensitat en estes agitacions, segons va poder demostrar l’equip de la Universitat de Reading que va participar en l’estudi. 

Investigadors de la UPV desenvolupen tècniques per estudiar i combatre estes turbulències

Un equip de la UPV participa en un estudi internacional per a combatre les turbulències extremes
Un equip de la UPV participa en un estudi internacional per a combatre les turbulències extremes / Europa Press

"Volen milions de vols al dia i mai passa res,” tranquil·litza el professor d'enginyeria aeroespacial de la UPV Sergio Hoyas. “Però la possibilitat que un vol es trobe amb estes zones anirà a més", adverteix. Hoyas, juntament amb altres científics de la UPV i les universitats de Melbourne i Edimburg, treballen en el desenvolupament d’una nova tècnica que permeta estudiar la turbulència mitjançant intel·ligència artificial. Concretament, el treball d’este equip internacional incorpora per primera vegada la IA per a crear una xarxa neuronal que ha recopilat el coneixement dels últims quaranta anys en una base de dades amb prop d'un terabyte.

L’equip, liderat per Ricardo Vinuesa, de l'Institut Flow del Royal Institute of Technology (KTH), busca comprendre la turbulència per a poder fabricar "millors" ales per als avions, així com per a reduir la despesa en combustible, moure el flux d'aire o l'aigua que s'aboca per les canonades. "La turbulència és la responsable del 15% del CO₂ que s'aboca a l'atmosfera cada any, per la qual cosa qualsevol cosa que puguem fer serà una millora increïble", ha indicat Hoyas.

També et pot interessar

stats