La Generalitat i Elx acorden la finalització de la ronda sud amb 43,6 milions de pressupost i un període d'execució en quatre anys

Carlos Mazón manté que la finalització de la ronda sud d'Elx "garanteix la vertebració de l'entorn metropolità"

Mazón i Ruz, este dilluns
Mazón i Ruz, este dilluns / GVA

La Generalitat i l'Ajuntament d'Elx han signat el conveni per a l'execució de les obres de finalització de la ronda sud d'Elx —entre la carretera CV-851 i l'N-340—, que tindrà un pressupost total de 43.675.000 euros, invertits entre 2024 i 2028. El president de la Generalitat, Carlos Mazón, i l'alcalde d'Elx, Pablo Ruz, han rubricat este dilluns el conveni en el consistori il·licità, després del ple del Consell celebrat en la localitat. En l'acte també ha estat present la consellera de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori, Salomé Pradas; la vicepresidenta segona i consellera de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, Susana Camarero i la consellera d'Hisenda i Economia, Ruth Merino.

L'objectiu d'esta actuació és contribuir a la "millora de la seguretat viària i de l'accessibilitat" al nucli urbà i als equipaments públics pròxims. Del pressupost de 43.675.000 euros, 35.875.000 euros seran aportats per la Generalitat, mentre que 7.800.000 correspondran a l'Ajuntament d'Elx, encara que Ruz ha sostingut que no contemplen "una altra opció" que no siga que el Ministeri de Transport assumisca les expropiacions necessàries per a dur a terme el projecte.

Dels 35,8 milions que invertirà el Consell, este 2024 es destinaran 50.000 euros per a actualitzar el projecte, i Mazón ha assenyalat que preveuen que al llarg d'enguany "puguen licitar-se i començar les obres". En 2025 consignaran 325.000 euros; mentre que en 2026 hi haurà huit milions de pressupost. El gruix del projecte arribaria en 2027, amb 18.675.000 euros previstos; mentre que en 2028 se'n destinarien 8,8.

Mazón ha sostingut que la finalització de la ronda sud d'Elx "garanteix la vertebració de l'entorn metropolità, millora la mobilitat i afavoreix el desenvolupament econòmic", al mateix temps que ha recalcat que han représ el projecte "en temps rècord" per a beneficiar "més de 200.000 il·licitans, després de fer vuit anys paralitzat". "Venim, no solament a saldar un deute històric, sinó a donar-li a Elx les potencialitats i el desenvolupament que es mereix. Venim a fer inversió a Elx, perquè l'enlairament de la Comunitat Valenciana necessita a tots en ple rendiment, necessita a Elx, com a motor industrial en l'àmbit autonòmic i nacional. No hi ha fama o lluentor de la Comunitat si Elx no està en ple rendiment", ha recalcat.

Així mateix, ha qualificat de "fita" la signatura del conveni, ja que considera que serà "un pas significatiu cap a un futur més pròsper i connectat" per a l'autonomia, que a més permetrà "una descongestió del trànsit en la zona sud i oest del nucli urbà, millorant la qualitat de vida dels ciutadans".

El tram entre la carretera CV-851 i l'N-340 és l'únic que queda pendent d'executar per a permetre tancar completament la ronda exterior a Elx, i, d'aquesta manera, donarà una alternativa al trànsit metropolità per una ronda completa que voreja el nucli urbà i que evita la necessitat de circular per dins.

Elx demanarà al govern que pague les expropiacions

Per part seua, l'alcalde d'Elx, Pablo Ruz, ha subratllat que la finalització dels dos quilòmetres pendents de la ronda sud és "fonamental" per a permetre "que discórrega de manera completa el trànsit" i ha agraït a la Generalitat que assumisca quasi 36 milions d'euros d'inversió "sense ser de la seua competència".

Quant al treball del consistori, que haurà d'assumir les expropiacions d'habitatges —que suposen una superfície total de 137.000 metres quadrats—, Ruz ha recalcat que iniciaran el procés i la tramitació per a dur-les a terme, però ha asseverat que exigiran al Ministeri de Transport que assumisca l'import i ha acusat de "desistiment de funcions" a l'executiu.

També et pot interessar

stats