La Generalitat demana que s'anul·le el conveni de les obres del circuit de F1 per irregularitats en la firma

Sol·licita al Jurídic Consultiu que es pronuncie sobre la legalitat i, a més, pregunta si pot reclamar responsabilitats a les persones que el van firmar en cas que l’invalide

Fernando Alonso en el Gran Premi d'Europa disputat a València el 2012
Fernando Alonso en el Gran Premi d'Europa, disputat a València el 2012

La Generalitat ha demanat al Consell Jurídic Consultiu “la declaració de nul·litat del conveni que es va signar per a fer possibles les obres del circuit urbà de Fórmula 1” argumentant que s’han detectat "una sèrie d'irregularitats en el conveni firmat el 2007 entre la Generalitat i l'Ajuntament de València per al desenvolupament de les infraestructures necessàries del circuit de la Fórmula 1".

La decisió del Consell Jurídic Consultiu serà de caràcter vinculant. Per aquesta raó, si aquest òrgan invalida finalment el conveni, la Conselleria d'Habitatge li ha sol·licitat també que es pronuncie sobre la pertinença de sol·licitar responsabilitats a les persones que van donar lloc a la nul·litat.

L’encarregat de fer aquesta petició al Consell Jurídic Consultiu ha sigut el conseller d'Habitatge, Rubén Martínez Dalmau, com a president del consell de direcció de l’Entitat Valenciana d’Habitatge i Sòl. Per a Martínez Dalmau, “el que anava a ser una inversió a cost zero és, finalment, una enorme llosa per al tresor públic valencià”. 

Cita Continuem pagant 7,5 milions d'euros anuals per la gestió irresponsable del govern de Francisco Camps Rubén Martínez Dalmau - Conseller d'Habitatge Cita

En aquest sentit, ha afegit que “hui en dia continuem pagant 7,5 milions d'euros anuals per la gestió irresponsable del govern de Francisco Camps, uns diners que podríem estar destinant a pagar ajudes al lloguer o per a incrementar el parc públic d'habitatge”.

El maig passat, Francisco Camps, expresident de la Generalitat, va presentar un escrit per registre d'entrada a l'Ajuntament de València en què requeria al consistori recuperar els 43 milions d'euros invertits en les obres del circuit de Fórmula 1, i fer-ho a través d'un cànon aplicat als propietaris del Sector del Grau.

El cost de les obres va ser prestat per la Generalitat Valenciana, en concret per l'Ens Gestor de la Xarxa de Transports i Ports, que ara està integrat en l'Entitat Valenciana d'Habitatge i Sòl. Aquest avançament pressupostari mai va ser retornat per part de l'Ajuntament de València, que no ha imposat fins ara el cànon esmentat.

La firma no va respectar els protocols

La Conselleria d'Habitatge ha detectat una sèrie d'irregularitats que podrien comportar la nul·litat del conveni, atés que el procediment dut a terme per a la firma no va seguir els protocols establits, segons puntualitzen des de la Generalitat.

En aquest sentit, s'indica que la llei de procediment administratiu 30/1992 estableix, en l’article 62, les raons que podrien causar la nul·litat d'un conveni. Emparant-se en aquest article, Dalmau ha iniciat l'expedient de revisió d'ofici per haver detectat una sèrie d'irregularitats en el conveni del traçat de la Fórmula 1.

Així, en la petició presentada al Jurídic Consultiu, la Generalitat exposa que "per part de la Generalitat, les persones que van signar el conveni no tenien competències per a fer-ho. El conveni va ser impulsat i signat pel president de l'Ens Gestor de la Xarxa de Transports i Ports, però no va ser impulsat ni aprovat pel consell administratiu del mateix organisme, que era qui tenia competències en la qüestió. Només apareix la signatura del president de l'Ens Gestor de la Xarxa de Transports i Ports i del conseller a càrrec".

D'altra banda, en el conveni es van aprovar qüestions relatives a la determinació urbanística de la ciutat, però no es van tramitar d’acord amb la llei urbanística valenciana.

El conveni establia que l'Ens Gestor de la Xarxa de Transports i Ports avançava els diners, que havien de ser reembossats pels propietaris després de la tramitació dels procediments urbanístics corresponents, però aquests propietaris mai van arribar a rebre la notificació d'aquesta obligació ni van poder fer al·legacions en la seua defensa.

També et pot interessar