Facua denuncia tres aerolínies més per cobrar l'equipatge de mà: Wizz Air, Transavia i Eurowings
Un estudi de l'entitat sobre les dènou companyies que operen a Espanya revela que set d'elles apliquen un sobrepreu "il·legal"
Facua-Consumidors en Acció ha denunciat davant del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 tres aerolínies més pel càrrec "il·legal" que cobren per viatjar amb equipatge de mà, el que es guarda en la cabina de l'avió. Segons ha anunciat el portaveu, Rubén Sánchez, en una roda de premsa este dimarts, en esta ocasió es tracta de Wizz Air, Transavia i Eurowings. S'afegeixen així a les quatre que van ser objecte d'una multa històrica de més de 150 milions d'euros per estes mateixes pràctiques i que derivava d'una denúncia anterior plantejada el 2018.
El pas de Facua arriba després de dur a terme una anàlisi sobre les polítiques de dènou companyies aèries que operen a Espanya i que conclou que un terç, set d'elles, apliquen recàrrecs que són “il·legals” per la maleta menuda. En concret, l'entitat ha denunciat les tres noves per "imposar la selecció de tarifes amb sobrepreus per a poder viatjar amb equipatge de mà o aplicar càrrecs extra si no es contracten".
Després que es coneguera la sanció inèdita fa a penes unes setmanes, Facua va constituir una plataforma d'afectats per a ajudar la clientela víctima d'estes pràctiques a reclamar els diners. Es pot trobar en el web Facua.org/aerofraudes. L'associació treballa ja en la primera bateria de demandes judicials perquè els socis exigisquen la devolució dels càrrecs extra en els tribunals mitjançant procediments en els quals es pot acudir sense advocat ni procurador i que, per tant, "ixen sense cost" a l'usuari, ha remarcat Sánchez.
Les pràctiques de les aerolínies denunciades
La primera, Wizz Air, ofereix una Tarifa Basic en què únicament permet el transport d'un embalum xicotet de 40x30x20 centímetres, unes mesures que són —remarca Facua— "notòriament inferiors a les d'un equipatge de mà". Per això, els viatgers "es veuen obligats a pagar un extra per l'equipatge o a triar algun dels altres abonaments més cars (Wizz Smart, Wizz Go i Wizz Plus), que sí que permeten una maleta de fins a deu quilos, amb el consegüent increment del cost del bitllet que això comporta.
El mateix ocorre amb Transavia, la tarifa més bàsica de la qual no deixa portar equipatge de mà, solament un embalum de 40x30x20 centímetres. Per això, el passatger es veu obligat a triar els paquets superiors (Plus o Max) per a poder viatjar amb una maleta de fins a deu quilos, o pagar un extra per a cada trajecte.
En el cas d'Eurowings, la tarifa Basic només permet portar amb nosaltres un equipatge xicotet, de 40x30x25 centímetres. Cal contractar els paquets Smart o BIZclass per a poder portar el que esta aerolínia anomena "equipatge de mà gran" (de fins a huit quilos de pes) o pagar un extra per això.
Què diu la llei
En les denúncies presentades davant de l'autoritat de consum, Facua ha argumentat que cobrar per l'equipatge de mà vulnera tant la legislació del sector aeri com la de defensa dels consumidors.
Així, adverteix que incompleix la Llei de navegació aèria, on l'article 97 estableix: "El transportista estarà obligat a transportar de manera gratuïta en cabina, com a equipatge de mà, els objectes i volums que el viatger porte amb ell". Només contempla com a excepcions "raons de seguretat, vinculades al pes o a la grandària de l'objecte en relació amb les característiques de l'aeronau".
Paral·lelament, l'article 82 del reial decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris i altres lleis complementàries, recull com a clàusules abusives totes aquelles "estipulacions no negociades individualment i totes aquelles pràctiques no consentides expressament que causen, en perjuí del consumidor i usuari, un desequilibri important dels drets i les parts que es deriven del contracte", així com aquelles que "limiten els drets del consumidor i usuari", "determinen la falta de reciprocitat en el contracte" i "resulten desproporcionades en relació amb el perfeccionament i execució del contracte", entre altres.
En una sentència amb data del 18 de setembre del 2014, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va resoldre que l'"equipatge ha de considerar-se, en principi, un element indispensable del transport dels passatgers i que el transport, per consegüent, no pot ser objecte d'un suplement de preu, sempre que este equipatge responga a les exigències raonables relatives al pes i dimensions i complisca amb els requisits de seguretat aplicables".