Multa històrica per a quatre aerolínies: 150 milions per cobrar l'equipatge de mà

Les companyies afectades per la sanció del Ministeri de Consum són Ryanair, Vueling, EasyJet i Volotea

Multa històrica a les principals companyies aèries que operen a Espanya / À Punt NTC

El Ministeri de Consum ha imposat a quatre aerolínies de baix cost una multa de 150 milions d'euros per cobrar al passatge l'equipatge de mà, el que es guarda en la cabina de l'avió. Es tracta de Ryanair, Vueling, EasyJet i Volotea, segons ha avançat la Cadena SER este divendres.

La sanció és inèdita, la més alta aplicada mai per una autoritat de protecció dels consumidors, i arriba després de les denúncies rebudes des de diferents associacions entre les quals hi ha Facua. Fonts del departament que dirigeix el ministre Pablo Bustinduy han confirmat a EFE que l'estiu del 2023 s'obriren expedients a estes quatre companyies aèries arran de l'allau de queixes que els arribaren dels usuaris per a investigar pràctiques considerades abusives.

Entre estes figuraven el fet de cobrar un suplement per la reserva de seients contigus en l'aeronau per a acompanyar menors i persones dependents; la falta de transparència en la informació precontractual sobre el preu final del servei, cobrar l'equipatge de mà dels passatgers i no permetre el pagament en metàl·lic en l'aeroport per estos o altres serveis addicionals. La sanció es pot recórrer, i una vegada esgotada esta via, les aerolínies poden acudir als tribunals, indica la mateixa font del Ministeri de Consum.

L'Associació de Línies Aèries (ALA), que aglutina el 85% del trànsit aeri a Espanya, ha rebutjat la decisió de Consum, que implica de facto la prohibició de cobrar la maleta de cabina. Una pràctica recurrent en algunes companyies aèries. En un comunicat, ALA assenyala que això perjudicarà els consumidors "en suprimir l'opció dels passatgers de contractar exactament el que necessiten". D'esta manera, avisen, els prop de cinquanta milions de viatgers que hui dia no porten equipatge a la bodega de l'avió i només viatgen amb una maleta menuda sota el seient no podrien beneficiar-se de pagar només pels serveis indispensables, "obligant-los a contractar serveis que no utilitzen".

Des de Facua valoren positivament la multa interposada pel govern espanyol i recorden que els consumidors tenen dret a reclamar la devolució d'estos càrrecs extra. Si la companyia s'hi nega, l'entitat anima a interposar denúncies davant de l'autoritat de consum autonòmica en què sol·licita sancions i acudir als tribunals. Açò últim pot fer-se sense cost perquè, per a quantitats inferiors a 2.000 euros no és obligatori acudir amb advocat ni procurador. De fet, recorden que tenen en tramitació nombrosos casos de persones afectades.

Per la seua banda, l'associació de consumidors Asufín confia que este pas servisca de fre efectiu a la impunitat amb la qual les companyies "menyspreen" els drets clients i defensa que cal un canvi de conducta "urgent" per part d'estes companyies, que sistemàticament posen en pràctica usos que constitueixen "un abús en tota regla".

Què diu la llei

En les denúncies presentades davant del Ministeri i les autoritats autonòmiques de consum, Facua ha argumentat que cobrar per l'equipatge de mà vulnera tant la legislació del sector aeri com la de defensa dels consumidors.

Així, adverteix que incompleix la Llei de navegació aèria, on l'article 97 estableix que “El transportista estarà obligat a transportar de manera gratuïta en cabina, com a equipatge de mà, els objectes i volums que el viatger porte amb ell”. Només contempla com a excepcions “raons de seguretat, vinculades al pes o a la grandària de l'objecte en relació amb les característiques de l'aeronau”.

Igualment, l'article 82 del reial decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris i altres lleis complementàries, recull com a clàusules abusives totes aquelles “estipulacions no negociades individualment i totes aquelles pràctiques no consentides expressament que causen, en perjuí del consumidor i usuari, un desequilibri important dels drets i les parts que es deriven del contracte”, així com aquelles que “limiten els drets del consumidor i usuari”, “determinen la falta de reciprocitat en el contracte” i “resulten desproporcionades en relació amb el perfeccionament i execució del contracte”, entre altres.

Segueix el nostre canal de WhatsApp i coneix l'última hora de l'actualitat.

També et pot interessar

stats