Facua alerta que quatre de cada deu aliments s'ha encarit més d'un 30% l'últim any

Assenyala, després d'analitzar nou supermercats, que els augments de preu més grans es donen en els olis, la llet i els lactis

Productes que més pugen de preu, segons Facua / À Punt NTC

Quatre de cada deu aliments són un 30% més car ara que fa justament un any. És l'avís que ha donat Facua-Consumidors en Acció després d'analitzar l'evolució de 507 preus en nou cadenes de supermercats i hipermercats entre gener del 2022 i gener del 2023. L'estudi, donat a conéixer dimecres, s'ha dut a terme comparant els imports d'aquest mes amb els que es reflectien en catàlegs publicitaris al mateix període de l'any passat. L'entitat precisa que l'arreplegada de dades d'enguany s'ha dut a terme entre el 24 i el 27 de gener, quan ja estava en vigor la rebaixa de l'IVA aprovada pel govern espanyol per als aliments de la cistella bàsica. Els nou establiments estudiats són DIA, Hipercor, Alcampo, Aldi, Lidl, Eroski, Carrefour, El Jamón i MAS. Mercadona no s'hi ha inclòs perquè no publica catàlegs de preus, ha puntualitzat.

Per a Facua, els resultats obtinguts evidencien "una vegada més" la necessitat que l'executiu estatal fixe preus màxims en aliments bàsics i recorda que la llei de comerç del 1996 l'habilita per a fer-ho. "Resulta evident que la baixada de l'IVA en alguns productes ha tingut un efecte extraordinàriament lleu en la cistella de la compra atés el brutal encariment que s'ha produït en l'últim any", adverteix l'associació.

En termes globals, la pujada mitjana dels preus en els establiments analitzats durant l'últim any ha sigut del 24,2%, assenyala l'organisme consumidor. El percentatge s'eleva fins al 29,2% si la comparació es realitza tenint en compte els preus amb oferta que tingueren els productes el gener del 2022 i el gener del 2023.

Encariments per categories

Per tipologia d'aliments, Facua situa l'encariment més gran en l'oli. Segons les xifres de l'estudi, s'han analitzat una vintena de preus i la pujada mitjana és del 47,4%. Per darrere, segueixen la llet i els lactis —49 productes estudiats— amb un increment del 34,0%.

La carn i el peix (118 preus analitzats) s'han encarit un 24,2%, mentre que els preus de les begudes —s'han examinat 44 productes entre els quals hi ha refrescos, sucs, aigües, cerveses i altres begudes alcohòliques— ho han fet un 23,5%.

Els productes de neteja i higiene personal analitzats (34) ha augmentat de mitjana 19,3% en l'últim any. I les fruites i verdures (74 preus), un 17,7%. Finalment, les pastes, llegums i arrossos (27) han registrat un increment del 12,2% entre gener del 2022 i gener del 2023.

Aliments que ara costen el doble

Dels 507 productes analitzats, l'estudi revela que el que més ha augmentat percentualment el preu són les olives farcides d'anxoves d'Aldi (tres paquets de 50 grams). En sols un any ha passat de costar 0,99 euros —gener del 2022— a 2,25 —gener del 2023—. Això es tradueix en un increment del 127,2%. Però, si es té en compte que al gener de l'any passat estava d'oferta a 0,85 euros, l'encariment respecte del preu actual seria del 164,7%.

A les olives d'Aldi les segueixen les galetes Marbú Daurada de 400 grams venudes en els supermercats MAS, que han passat de valdre 1,60 a 3,31 euros (+106,9%).

Els articles que són més barats

De l'anàlisi de Facua també es desgrana que 30 dels 507 productes inclosos han baixat de preu al llarg de l'últim any. La majoria són fruites i verdures, uns productes que solen fluctuar bastant al mercat.

La trampa de la reduflació

L'associació també ha detectat productes amb reduflació. Aquesta coneguda pràctica comercial, que fusiona els termes "reducció" i "inflació", és cada vegada més comuna en els establiments comercials. Consisteix a reduir la grandària dels envasos per a incloure-hi menys producte i amagar el que en realitat és un augment de preu. Així, fins a quinze dels productes analitzats tenien ara una quantitat menor al mateix preu, o fins i tot superior, al de fa un any. Facua explica que en aquests casos s'han comparat els preus per unitat, per la qual cosa "els percentatges de pujades recollits són en realitat inferiors als reals; això és, als que representaria la comparació de preu per quilo o per litre".

Alguns dels casos de reduflació detectats en aquest estudi són les creïlles Ruffles sabor de pernil, que el gener del 2022 contenien 295 grams i ara tenen 275 grams i han apujat el preu un 31,1%. També els cereals Nestlé Fitness, que s'han encarit un 11% malgrat reduir el producte de 450 grams a 375. Igual ocorre amb el Gel Sanex, que ha passat de contindre 600 mil·lilitres a 550 i, a més, s'ha encarit un 10,9%. Un altre exemple és la barra de pa gurmet amb oli d'oliva d'Aldi: ha passat de pesar 300 a 260 grams, encara que el preu ha crescut un 33,7% l'últim any. Una cosa similar ocorre amb la fogassa de poble, que el gener del 2022 era de 600 grams i ara en té 500, però és un 10% més cara.

També et pot interessar

stats