Espanya és el tercer país de l'OCDE que més segrega per ingressos econòmics l'alumnat de primària

Save the Children proposa una sèrie de mesures per tal de reduir aquesta desigualtat

El manual del CSIC per a una correcta ventilació de les aules
Espanya és el país de l'OCDE que més segrega els alumnes de primària segons la seua situació socioeconòmica / À Punt NTC
28 d'abril 2021 - 16:58 (Actualitzat: 03 de maig 2021 - 17:15)

Espanya és el tercer país de l'OCDE que més segrega els alumnes de primària segons la seua situació socioeconòmica, segons es desprén d'un informe elaborat per Save the Children, en col·laboració amb el Centre de Polítiques Econòmiques d'Esade (EsadeEcPol), que evidencia la situació de vulneració de drets per als xiquets i xiquetes en edat escolar a Espanya. 

Amb el títol Diversitat i llibertat: reduir la segregació escolar respectant la capacitat d'elecció de centre, l’anàlisi mostra que la segregació a les aules de primària espanyoles és de les més altes de l'OCDE, més elevada encara que en secundària, només per darrere de Lituània i Turquia. La Comunitat de Madrid és la que més segrega del territori espanyol.

Els autors de l'informe són Álvaro Ferrer, especialista en equitat educativa en Save the Children, i Lucas Gortázar, membre sénior d'educació i director d'investigació en EsadeEcPol. Tots dos plantegen, entre diverses mesures, modificar l'algorisme d'assignació de places (conegut com a mecanisme de Boston) per tal d’augmentar la diversitat en els col·legis i fer més just el procés d'elecció. A més, suggereixen fomentar el finançament als col·legis segons el seu nivell de vulnerabilitat, “per a superar la dicotomia llibertat-diversitat”.

Un mètode que ja s’ha aplicat amb èxit en altres països, juntament amb l'augment del pes dels criteris socioeconòmics en els barems d'admissió (per renda o nivell educatiu familiar) i l'eliminació de punts per ser-ne antic alumne o punts discrecionals en els barems de prioritat, que actualment atorguen encara més avantatge a les famílies de rendes altes en algunes comunitats autònomes. 

Catalina Perazzo, directora d’Incidència Social i Política de Save the Children, ha assenyalat que “la idea de llibertat en educació que s'està utilitzant en el debat és incompleta: llibertat és tant triar centre educatiu —un dret reconegut— com educar els xiquets i xiquetes amb les mateixes oportunitats de triar lliurement què volen fer o ser en la vida i de participar plenament en una societat democràtica i diversa.” Segons Perazzo, “l'elevada segregació escolar és una amenaça per a l'equitat, la qualitat i també la llibertat del nostre sistema educatiu”.

Els autors de l'informe insisteixen, igualment, a promoure un sistema de doble reserva de plaça —per a l'alumnat socialment en inferioritat de condicions i avantatjat— ajustat a la composició social de l'entorn, així com una nova gestió de la “matrícula viva” (amb freqüència d'origen estranger i escolarització tardana), que sol enviar alguns alumnes a centres educatius que ja pateixen problemes de segregació, amb la qual cosa se n'agreuja la situació. Finalment, també assenyalen la necessitat de millorar la informació i l'acompanyament a les famílies en el procés d'elecció.

També et pot interessar