Dotze parades, 250 milions de pressupost i operatiu cap al 2029: els detalls del tramvia entre Gandia i Dénia

El traçat no és definitiu, però cobrirà Ondara, el Verger, Oliva, l'Alqueria de la Comtessa, Palmera i Bellreguard

En línia discontínua, el tram que cobrirà el tramvia projectat per la Generalitat
En línia discontínua, el tram que cobrirà el tramvia projectat per la Generalitat / À Punt NTC

El tramvia que unirà les ciutats de Gandia i Dénia tindrà una dotzena de parades, una inversió de fins a 250 milions d'euros i un termini aproximat d'entre sis i set anys per a la redacció, licitació i execució del projecte. Són les principals línies de l'estudi preliminar que ha presentat la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat a huit ajuntaments i representants de la societat civil de la Safor i la Marina Alta. Un nou pas avant per a connectar ferroviàriament les dues capitals de comarca després de dècades esperant el tren de la costa promés pel govern espanyol.

La consellera, Rebeca Torró, ha destacat durant la presentació del projecte que es tracta d'una "solució realista, sostenible i amb una voluntat important de vertebració del territori". L'estudi, elaborat per Ferrocarrils de la Generalitat (FGV), preveu un horitzó de quatre anys per a fer els treballs administratius previs a l'inici de les obres, que s'allargarien durant dos o tres exercicis. Si els càlculs es compleixen, la línia podria estar operativa al voltant de 2029, com a mínim. El traçat que es contempla preveu entre deu i dotze estacions, però encara està per definir. 

Parades del nou tramvia
Parades del nou tramvia / À Punt NTC

Eixint de Dénia passaria per l'hospital, donant servei a la Xara, fins a Ondara, i discorreria cap al nord, al Verger. A Oliva es considera la possibilitat que tinga més d'una parada i passaria també per l'Alqueria de la Comtessa, Palmera i Bellreguard. En arribar a la destinació final, Gandia, podria tindre dues estacions, una d'elles també a l'hospital. En alguns punts el tramvia aprofitarà l'antiga via del tren. En altres, allà on ara és una via verda o l'han ocupada els carrers, s'estudiaran alternatives.

Generalitat i municipis implicats crearan ara una comissió que fixe el traçat i les parades definitives en futures reunions. Per això l'estimació de costos i els terminis d'execució es consideren provisionals. "No descartem absolutament res, tot està en estudi ara mateix", ha apuntat Torró. 

Alcaldes i alcaldesses s'han mostrat satisfets i diuen que estudiaran les opcions damunt la taula. L'alcalde d'Ondara, José Ramiro, veu amb bons ulls la proposta d'Obres Públiques i la considera "molt viable". El de Gandia, José Manuel Prieto, ha subratllat que "és la primera proposta seriosa de connexió" entre la Safor i la Marina Alta, "dues comarques que històricament han tingut tant a veure". També l'alcalde de Dénia, Vicent Grimalt, ha remarcat que aquesta ciutat, que alberga el port autonòmic més important que connecta amb les illes Balears "necessita un mitjà de transport sostenible".

Tots els municipis coincideixen que el projecte del tramvia és compatible amb la promesa del tren de la costa, més ràpid i connectat amb el llarg recorregut. Asseguren per això que no renuciaran a aquesta infraestructura perquè és un servei diferent. 

També et pot interessar